En smart och billig lösning är att dra ut kablarna ur väggen och sen hänga tv:n framför som döljer hålet. Har funkat kanon i säkert ett 20tal konferansrum jag gjort. Tar man sedan bort tv:n finns det ingen anledning att ha kablarna kvar och då kan man ju täcka hålet med ett billigt doslock istället.
 
Jag har för mig att ikea har en lösning med två täcklock och en hålfräs. Funkar dock endast om du har oisolerade väggar samt inte har kortlat extra i väggen där tvn hänger , kan tänka mig det blir problem att få igenom kabeln också om det är för mycket isolering.

/S
 
Först får man ju pilla in någon form av plastlist eller något med ett snöre på som man sen har när man drar in kabeln. Och man får ju använda huvudet om man skall ha in flera kontakter, tejpa dem på rad så att det blir så smalt och smidigt som möjligt. Är man smart drar man in ett extra snöre för eventuella kommande kablar.
 
Jag köpte 2 rotdosor och någon sorts rätt grov, flexibel poolslang. Den ena dosan satte jag bakom tv:n och den andra bakom mediabänken. Sen skar jag upp ett hål i bakkant på varje dosa, stort nog till poolslangen. Slangen förde jag in i väggen före dosorna sattes dit. Sen limmade jag ihop slangen med dosorna mha PL400. Slangen är grov nog att dra igenom änden på en scartkabel! Blev grymt bra! Enda gången jag var glad över oisolerade innerväggar!
 
Svar i en gammal tråd men jag det verkar finnas så lite info om detta så jag tänkte dela med mig.

Jag använde två senildosor och en 60mm markslang. Satte dosorna så att dom täcks av TV samt TV-möbeln. Isoleringen var så hårt packad så jag var tvungen att öppna gipsplattan. Oisolerad fungerar som Vectrex skriver.
 
  • Gipsvägg med två öppningar för senildosor och delvis synlig isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul 60mm markslang ledd genom två orange senildosor bakom ett öppnat gipsväggselement nära en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med öppning och synlig isolering, två hål för senildosor och eluttag vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tv och TV-möbel med öppna utrymmen där senildosor och markslang döljs, mot en vägg med slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar dolda bakom en TV-möbel leder genom en öppning i gipsväggen för hemmafixarens projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.