Hej,

Jag vill dölja vår fula elanordning med proppskåp med ett lite finare skåp runtomkring.

Jag har läst en del andra trådar om ämnet och förstår att det är en bra idé att se till att centralen fortfarande är åtkomlig för eventuella arbeten, så jag tänker väl helst egentligen mest en enkel ram med en dörr som hyfsat lätt kan plockas bort.

Men hur skulle jag sätta upp en sådan ram/skåp enklast? Vågar man borra vid sidan av proppskåpet? Vad jag kan se sitter proppskåpet på något metallskåp som går från golv till tak. På högra sidan är det betong och till vänster är jag lite osäker, känns som det är en övermålad lös tapet överst så vet inte riktigt vad som är under.

Det kanske finns något annat man kan göra för att sätta upp skåpet? Det ska ju inte hålla någon vikt direkt!
 
  • Äldre säkringsskåp med keramiksäkringar och moderna automatsäkringar, elcentral, elinstallation, säkerhetssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De lättaste är nog att ta ett köksöverskåp med en lucka och passande bredd, och sedan kapa ner djupet på de så de täcker elcentralen.
Sen monterat du de med möbelvinklar där de passar
 
  • Gilla
NOP och 1 till
  • Laddar…
Klart du vågar borra bredvid, MEN det är en jädra risk. Grupperna brukar gå uppåt men matningen upp och troligen hoppet till lgh ovan kan vara mera på sidorna.
 
Jag köpte ett köksskåp på Ikea enligt tidigare svar, kapade det på djupet med sänksågen. Blev kanon!
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
A
Sätt ingenting som försämrar åtkomligheten och servicevänligheten. Det ska gå att komma åt att jobba lika bra som om det inte fanns något skåp.
 
Byt ut de synliga säkringshållarna mot nya. Måla om plåtdetaljerna och tryck/kopiera nya etiketter.
 
Tack för svar! Håller med om att köksskåp med kapat djup hade fungerat bra i detta fall! Frågan är väl då om jag vågar borra hål på sidan av proppskåpet. Samtidigt verkar ju denna lösning vara rätt vanlig, så många verkar ju borra på!

Jag tänker att det går att få till så skåpet går att ta bort vid arbete
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.