Finns en hel del på forumet om kabelkanaler men mest för mindre kablar. Och mest sådana som man sätter fast innan man drar kabeln. Jag har en utanpåliggande kabel (EKKJ?)som går i ett hörn som jag skulle vilja dölja, några tips?

Tack på förhand!

Peter
 
Bygg en låda med demonteringsbar front
 
Går den alltså från tak till golv i ett hörn? En demonterbar platta som sitter i 45 graders vinkel (och givetvis är fasad 45 grader på sidorna för att passa mot väggarna) kanske kan vara en variant på lådan elmont föreslår?
 
Att "dölja" en utanpåliggande kabel, är väl, av lätt insedda skäl, förbjudet? Man det kan ju finnas olika definitioner på "dölja"... (Man måste kunna se att där finns en kabel. Annars finns risken att någon borrar i den.)
 
Kanske inte det finaste sättet, men det kanske blir tillräckligt bra att måla den i en färg som smälter in i bakgrunden?
 
305 skrev:
Att "dölja" en utanpåliggande kabel, är väl, av lätt insedda skäl, förbjudet? Man det kan ju finnas olika definitioner på "dölja"... (Man måste kunna se att där finns en kabel. Annars finns risken att någon borrar i den.)
Njae, inte av det skälet. Man kan borra i ett rör i väggen lika lätt. Så att "gömma den" är inget egentligt problem. MEN, man ändrar förläggningssätt, dvs kabeln är inte längre lika värmetålig som den var innan, och det måste man vara medveten om (man måste ev. räkna på den igen, brukar inte vara några problem) och dessutom så är den ev. inte längre riktigt förlagd. Även om man får dra kablar i väggar utan rör numer, så är det vissa krav som skall vara uppfyllda, och de blir de inte med automatik om man bara sätter en skiva framför. Om man kan komma åt utrymmet, exv. genom en lucka, så blir det mycket lättare att möta kraven (därav "demonterbar platta"). Någon som kan reglerna får gärna citera kapitel och vers. ;)
 
Elmont rules #2 :)

Det finns inga krav i elinstallationsreglerna att kablar ska vara åtkomliga/utbytbara, utan det är en god och stark praxis i Sverige.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, inte av det skälet. Man kan borra i ett rör i väggen lika lätt. Så att "gömma den" är inget egentligt problem. MEN, man ändrar förläggningssätt, dvs kabeln är inte längre lika värmetålig som den var innan, och det måste man vara medveten om (man måste ev. räkna på den igen, brukar inte vara några problem) och dessutom så är den ev. inte längre riktigt förlagd. Även om man får dra kablar i väggar utan rör numer, så är det vissa krav som skall vara uppfyllda, och de blir de inte med automatik om man bara sätter en skiva framför. Om man kan komma åt utrymmet, exv. genom en lucka, så blir det mycket lättare att möta kraven (därav "demonterbar platta"). Någon som kan reglerna får gärna citera kapitel och vers. ;)
Vänta nu lite här innan förvirringen blir total.. :/
Vem har sagt att man får dra kablar löst i vägg? Detta stämmer inte.
Under vissa förutsättningar får man dra vissa kabeltyper (EKK) löst i vägg men det känns långt från dennna frågan.

I detta fallet, där vi inte vet hur kabeln går, eller dess grovlek, känns det som att det blir svårt att svara.
Men skulle det inte gå att skruva upp en kabellist?
Detta är svårt att få in om kabeln svänger 90 grader runt hörnet. Då behövs några storlekar större.
 
Slugge skrev:
Vänta nu lite här innan förvirringen blir total.. :/
Vem har sagt att man får dra kablar löst i vägg? Detta stämmer inte.
Under vissa förutsättningar får man dra vissa kabeltyper (EKK) löst i vägg men det känns långt från dennna frågan.
Vilket jag tyckte var samma sak som "Även om man får dra kablar i väggar utan rör numer, så är det vissa krav som skall vara uppfyllda, och de blir de inte med automatik om man bara sätter en skiva framför."

Skälet till att det hade med det här att göra var att många har hört om den här förändringen och därför skulle kunna förledas att tro att det bara var att "bygga in" kablar hur som helst. Och det är det som sagt inte.
 
Bo.Siltberg skrev:
Elmont rules #2 :)

Det finns inga krav i elinstallationsreglerna att kablar ska vara åtkomliga/utbytbara, utan det är en god och stark praxis i Sverige.
Visst. Men därmed inte sagt att jag kan hävda att min olämpliga kabel, dragen på olämpligt sätt, mitt inuti en vägg visst inte "är dragen i väggen, kabeln var där först, jag har bara byggt in den i väggen"? Eller? Om så så skulle ju regelverket om kabeldragning i väggar varit utan mening från början.
 
Den som läser första inlägget ser att TS skulle tänka sig en kabelkanal men det TS sett är för klent. Det finns alla möjliga dimensioner från den som klarar en SKX till kanaler som är 100x300 mm. Eller mer. En 30x30 mm kanal kan vara lagom för en EKKJ 6 mm². Sedan brukar den alltid gå att lirka in under kabeln.

Helt OT, en vaktmästare på ett studieförbund i Visby målar på allt, den tjocka kabeln blev till en blomranka och fortsatte naturligtvis på andra sidan väggen där kabeln gick genom.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.