Ska bygga en ny altan med impregnerat virke. Det kommer först vara tre bärlinor som jag sedan ovanpå kommer lägga min golvreglar. Ändträet på golvreglarna kommer täckas genom en ram som giras ihop med den första och sista golvreglen.

Ner till mark kommer det byggas igen med trallbrädor. Dock har jag inte löst på sidorna att ändträet på bärlinan kommer att synas. Finns det några bra knep för att åtgärda detta utan att försvaga för den golvregel som sitter längst ut på varje sida?
 
Jag har samma konstruktion som dig map golvreglarna. Jag skruvade ihop två st 45x95, den ena ca 150mm kortare än den andra (har 170mm golvreglar). Dessa satte jag på insidan av de yttre golvreglarna, samt i den främre ”ramen”. Jag gjorde de såpass långa som jag ville ha kjolen (eller egentligen lite kortare.) Ytterkant av dessa hamnar alltså i liv med ändträ bärlinor och ytterkant av de golvreglar som utgör ramen. Sen skruvade jag trallbrädor som kjol i dessa, samt i ändträt på bärlinorna.

Hoppas det framgår hur jag gjorde :)

Edit: bilder bifogas

Golvreglar i trä för en terrass under konstruktion intill ett hus med en dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggkonstruktion av golvreglar och bärlinor för ett däck med vertikala vita kjolbrädor monterade på golvramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörndel av en nyligen färdigställd träaltan med skruvade träreglar och trallbrädor, synliga vita stolpar och röd husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Enklast är väl att sätta en golvbjälke till utanför den sista och utanför bärlinans kortände och sedan gera denna mot den bjälke som ska dölja framkanten. Sedan fortsätter du med trallvirke på samma sätt som på framsidan. Har du 45x145 som golvbjälkar finns ju möjligheten att använda en 34x145 till detta. Jag ritar gärna en bild om intresse finns.
 
J justusandersson skrev:
Enklast är väl att sätta en golvbjälke till utanför den sista och utanför bärlinans kortände och sedan gera denna mot den bjälke som ska dölja framkanten. Sedan fortsätter du med trallvirke på samma sätt som på framsidan. Har du 45x145 som golvbjälkar finns ju möjligheten att använda en 34x145 till detta. Jag ritar gärna en bild om intresse finns.
Jag är med på hur du menar. Ska köra med 145 trall och golvreglarna är faktiskt 145 också så kör nog på detta. Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.