Hej!
Min älskade B&D som byggt möbler, köksö, ja ett helt kök, o nu badrum börjar ryka o det luktar bränt... (funkar dock fortfarande).
Det ser ut som om man kan öppna den, MEN.... Vad sen? Göra rent fixar jag, men är det nåt annat som är lättfixat?
Eller måste jag ordna hedersbegravning?:(
Helena
 
Är nog inte mycket att göra, kör med den tills den dör och köp en ny.
 
Ja har det börjat ryka och lukta bränt så har den nog passerat det stadiet där man enkelt kan laga den.

Kör tills den stannar och beställ en ny från tyskland eller liknande, då får du en proffsmaskin till samma pris som en B&D.
 
Det är inte helt otänkbart att kolen är slut i motorn. Tyvärr finns risken att:

- Svårt/inte ekonomiskt att få tag på nya kol
- Kommutatorn i motorn fått stryk om motorn körts med dåliga kol.
 
Kanske samma som hände min gamla gröna Bosch? Skramlade till i den och lite plast föll ur den, men fungerade galant. Ett tag. Sen började den ryka och bli varm som satan. Visade sig att kylningen sköttes av ett par plast-vingar som snurrade med motorn, och det var dem som gått sönder. Som följd hade isoleringen på kablarna till batteriet smält och kortslutits. Såg lattjo ut med en rykande skruvdragare!
 
Så sorgligt.... Glömde o säga att vi byggt en Friggestuga också... Jag, syrran o B&D! Så det kanske är dags?? För vila.
 
Kul att höra att någon har fått ut mycket av sin B&D. Här på forumet (jag är högst delskyldig) brukar B&D inte står särskilt högt i kurs vanligtvis. Kanske kan du ta något foto på den, det är nog svårt att få tag på reservdelar men kanske inte alldeles omöjligt. Hur är batteriet? Är det i dåligt skick är det absolut inte lönt att laga dragaren. Är det bra så kanske, kanske det kan vara lönt att laga dragaren. Är kolen slut men kommutatorn hel så kan det räcka med ett kolbyte.
 
Kanske läge att byta upp sig till en prisvärd Makita från utlandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.