För två år sedan satte vi en vinranka i växthuset. Efter vintern var den död. Vi trodde vi fått tag på en dålig växt och skaffade en ny. Nu när ytterligare en vinter passerat kan man bara konstatera att även denna ser ut att fått stryka på foten. Är det något särskilt man måste göra för att få en ranka att överleva i växthus? Vår teori är att växthuset blir varmt när rötterna fortfarande står i tjälad mark och att stammen helt enkelt torkar för att det inte finns något flytande vatten att suga upp. Kan det vara en teori som stämmer och vad ska man göra för att undvika problemet?
 
Kall eller varmväxthus?

När de väl rotat sig är de riktiga hårdingar: Jag vet många vinrankor (som den vi lämnade där vi bodde förut) som står i enkla kallväxthus och kommer år från år utan nånsomhelst omsorg, inte ens bevattning, rötterna letar sig väl ut själva...

Vi täcker våra vinrankor (spaljerade utomhus) med granris eller säckväv nångång i dec-jan för att inte vårvintersolen ska pina ihjäl dem. Vi är sparsamma med kväverikt gödsel på sensommarn: ett bra generellt råd för alla frostömma växter. Inget vatten: ganska torrt om rötterna från hösten å framåt.

brukar funka

Denna vinter och vår har varit sällsynt hård här (två månader med oavbrutet solsken å minusgrader) samtidigt som vi slarvat m täckandet. Ska bli spännande...
 
Är du säker på att den är död? Jag tror varje år att våra vinrankor strukit med, men de tar bara extra lång tid på sig att sätta knoppar på våren.
 
Mja, skulle jag sätta till en tändsticka skulle det nog brinna som fnöske.
Om de nu är tåliga när de väl rotat sig, hur får man bäst en ny planta att hitta tillrätta i sitt nya liv i ett ouppvärmt växthus modell 10 kvm?
 
Hur planterar du vinrankan? Jag satte min i en odlingslåda, isolerad med frigolit. Har haft frostvakt där inne på vintern. Den har klarat sig utmärkt.
 
Har 2st vinrankor i ett växthus (bara glas) har aldrig gjort något inför vintern och vattning på sommaren endast då jag har kommit ihåg.:surprised:
Men nog så lever dom ännu och har gjort så.. lång tid innan vi flyttade hit 2003 , så jag tycker allt att dom är tåliga som tusan.:)
 
Mjaha, får se om det blir ett sista försök i år. Odlingsstilen ungefär som i Micros fall men med automatisk bevattning så länge som det behövdes. Täckning och utventilering av solvärme på senvintern när jorden fortfarande är djupfryst kanske ökar överlevnandschanserna.
 
Lite OT kanske, hur snabbväxande är vinrankor? Vi flyttade två rankor efter att ha klippt ned dem rejält och har nu satt dem mot en spaljé.
 
Tycker dom växer ganska snabbt..

Våra har också sett döda ut fram tills för nån vecka sedan då det började bryta ut en massa blad på den :)
 
Grannens växte ungefär 5 meter på en sommar
 
Kors i taket, idag hittade vi ett par friska skott strax ovanför ympen. Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.