Hej Alla

tänkte fråga lite vägledning kring de thujor som jag planterade 2014.
Jag har skött om de noga vi plantering och de vuxit till dig till att numera vara ca 3m (0.7-1.0 m från start).

jag har inte klippt de så ofta, tror att det är endast 3ggr och sista gången var i höstas förra året, då jag också klippte de på toppen då jag inte vill att de ska växa mer.

Men sen en tid tillbaka så har en en viss sektion, ca 10 plantor, i mitten av häcken börja torka ut. Framför allt så är det grenar på andra sidan, dvs den sidan som vetter ut mot gatan, som har torkat och ser ledsen ut. Den sidan har jag också för delen inte kunnat beskära då det svårt åtkomligt.

Jag har svårt att förstå varför just en del mår mindre bra, samt endast på en sida.

har också laddat upp lite bilder och uppskattar om ni kan hjälpa mig och hitta vad som är galet.

Ska jag kapa bort all döda och torra grenar?
Ska jag gå loss och beskära - det är ju säsong för det nu?

tack snälla
 
  • Häck av thujor med några grenar som torkat ut, mest synligt på sidan mot gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uttorkade thujor i en häck, vissa grenar ser torra ut, med stenar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång häck av thujor ovanför stenmur, några grenar ser torra ut speciellt på sidan mot gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En häck av thujor, ca 3 meter höga, med en sektion som torkat och ser ledsen ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujahäck med flera plantor som visar tecken på torkskador, framför en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujahäck med tecken på uttorkning, vissa grenar ser ledsna ut, häckens höga delar är friska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujahäck med döda och torra grenar som vetter ut mot en gata, visar tecken på ohälsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte trevligt ut, vad jag kan se från bilderna så är en del tujor helt döda. För att bli fina och täta kräver tuja regelbunden beskärning men de områden som syns på bilden är döda så ingen beskärning hjälper längre. Det måste finnas gröna barr kvar på grenarna när man beskär, annars kan inte busken bilda nya barr.

Jag vet förstås inte vad som hänt men jag reagerar på att häcken är planterad på en upphöjd plats där jorden endast hålls på plats med löst radade stenar vilka kommer att rasa så småningom. Det där är en torr plats vilket tujan inte gillar, rötterna har ingenstans att ta vägen sidledes. Dessutom är det omöjligt att vattna en sådan plats, vattnet rinner bort.

Kanske är den delen av häcken som dött den mest solbelysta platsen.
 
Tack för bra reflektioner. Helt rätt att det är en upphöjt plats där rötterna inte kan växa utifrån muren. Men andra sidan är ok så rötterna kan växa in mot tomten. Sedan ligger vårt hus längre ned än alla andra i vår gata så vår gräsmatta är ofta blöt då alla dagvatten samlas i princip hos oss (inte för att det är ett problem). Men tänker att torka inte är ett primärt problem, men vid längre torka perioder kan det bli ett bekymmer - helt klart. Så det måste jag bättre jag med genom att vattna lite mer frekvent.

Det intressanta är att det är bara i mitten av hela längan som torkat, och det är den delen som delvis får minst sol. Så sol tror jag inte är ett bekymmer då utanför muren finns stora träd som skuggar väldigt bra.

så kanske är det en kombination av torka, dålig beskärning?

kan kattkiss vara en annan förklaring?

vi har väldigt många katter som finns i området och kissar på allt som finns i deras väg?

tack igen för guidningen

part
A Abies koreana skrev:
Det där ser inte trevligt ut, vad jag kan se från bilderna så är en del tujor helt döda. För att bli fina och täta kräver tuja regelbunden beskärning men de områden som syns på bilden är döda så ingen beskärning hjälper längre. Det måste finnas gröna barr kvar på grenarna när man beskär, annars kan inte busken bilda nya barr.

Jag vet förstås inte vad som hänt men jag reagerar på att häcken är planterad på en upphöjd plats där jorden endast hålls på plats med löst radade stenar vilka kommer att rasa så småningom. Det där är en torr plats vilket tujan inte gillar, rötterna har ingenstans att ta vägen sidledes. Dessutom är det omöjligt att vattna en sådan plats, vattnet rinner bort.

Kanske är den delen av häcken som dött den mest solbelysta platsen.
 
Visst kan skadorna orsakats av yttre påverkan men mindre troligt. Tuja är en sumpväxt och en upphöjd plantering blir alltid torrare. Svårt att vattna på platsen då det sannolikt orsakar erosion.

Det räcker ju inte att rötterna kan ta sig fram på ena sidan där skadorna, om jag förstått rätt inte är lika omfattande. Om platsen är skuggig kan tjältorka på våren orsaka skada.

Jag skulle nog säga, utan att veta säkert, att planteringen är en riskkonstruktion och att orsaken till skadorna finns att hitta där.
 
  • Gilla
Seyed81
  • Laddar…
Tack Abies för inläggen.

Kan man göra något för att reparera skadan eller ”fixa” detta eller är det så att alla växter går mot en långsam död?

Tack

A Abies koreana skrev:
Visst kan skadorna orsakats av yttre påverkan men mindre troligt. Tuja är en sumpväxt och en upphöjd plantering blir alltid torrare. Svårt att vattna på platsen då det sannolikt orsakar erosion.

Det räcker ju inte att rötterna kan ta sig fram på ena sidan där skadorna, om jag förstått rätt inte är lika omfattande. Om platsen är skuggig kan tjältorka på våren orsaka skada.

Jag skulle nog säga, utan att veta säkert, att planteringen är en riskkonstruktion och att orsaken till skadorna finns att hitta där.
 
Tuja är en städsegrön växt och det finns nackdelar med det, de skador som uppkommer hänger ju med framöver. Perenner som vissnar ner på hösten och börjar om på våren gör att eventuella skador under förra säsongen är borta nästa vår. Det som är skadat och dött går inte att reparera, det växer inte ut nya gröna barr på en brun kvist.

Kommer hela häcken att dö? Troligen inte men i en häck bör ju alla plantor vara friska för att man skall få den effekt som eftersträvas. Endast överlevnad är en låg målsättning, vi vill ju att växterna skall se vackra och välmående ut.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag håller med Abies koreana. Tyvärr har thujan, framför allt Brabant, blivit populär eftersom den växer snabbt och utlovas vara städsegrön. Den kräver mycket arbete om den skall bli fin, både när det gäller jordbetingelser/bevattning och klippning/putsning minst 2 ggr/säsong. Sköts inte detta går försummelser inte att repareras i efterhand. Det är tråkigt för TS men jag skulle ta bort häcken och sätta något lämpligare.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Det är ju självklart tråkigt att höra det, men så kan det vara.

Förslag på lämpliga växter som växer relativt snabbt och kan bidra till att skapa insynsskydd och vara grönt året runt?

Tack
yonna yonna skrev:
Jag håller med Abies koreana. Tyvärr har thujan, framför allt Brabant, blivit populär eftersom den växer snabbt och utlovas vara städsegrön. Den kräver mycket arbete om den skall bli fin, både när det gäller jordbetingelser/bevattning och klippning/putsning minst 2 ggr/säsong. Sköts inte detta går försummelser inte att repareras i efterhand. Det är tråkigt för TS men jag skulle ta bort häcken och sätta något lämpligare.
 
Var i vårt land är det?
 
Vackra Göteborg.

Halvsoligt läge med mest sol vid lunchtid / eftermiddag / kväll.

yonna yonna skrev:
Var i vårt land är det?
 
Skippa tanken på vintergrönt. Det är ju ändå på sommaren som man är i trädgården och vill ha insynsskydd. Avenbok tänder tidigare än boken och är mer tålig mot torka och är väldigt frodig hela sommarhalvåret. Den går att föryngra om man skippar klippningen något år. Men antingen får man sänka marknivån till murens höjd eller höja muren så jorden hålls på plats. Avenboken behåller - i vissa fall - en del löv på vintern och ger visst skydd.
 
  • Gilla
Seyed81
  • Laddar…
Tack!
Det var ett bra förlag - ska få med min andra halva på det hela också.

Men ser att du tar upp det igen kring att hålla jorden på plats.
Alltså muren byggde vi enligt alla konstens regler där vi innanför muren har en ca 30cm tjock makadam lager och sedan är det jord bakom allt som skiljs av med hjälp en fiberduk. Muren byggde vi för ca 8 år sedan och den är lila fin sen den byggdes och ingen erosion eller att muren rört på sig kan ses. Så jag tror att muren är väl byggd men att det kanske är helt enkelt som tidigare tråd med att det är för lite jord på den sidan samt tyvärr misskött det hela gällande beskärningen.

Tack för allt stöd och hjälp
yonna yonna skrev:
Skippa tanken på vintergrönt. Det är ju ändå på sommaren som man är i trädgården och vill ha insynsskydd. Avenbok tänder tidigare än boken och är mer tålig mot torka och är väldigt frodig hela sommarhalvåret. Den går att föryngra om man skippar klippningen något år. Men antingen får man sänka marknivån till murens höjd eller höja muren så jorden hålls på plats. Avenboken behåller - i vissa fall - en del löv på vintern och ger visst skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.