Ungefär varannan vecka så ligger det en död fågel på samma ställe utanför farstun till vårat hus.
Vi misstänker att det är någon grannkatt i området, dock har vi inte sett den.
Någon som har liknade problem?
 
Claes Sörmland
Det finns inget fönster att krascha in i? D v s att fåglarna försöker flyga igenom huset men krockar med en glasruta.

Vi förlorar hittar ett antal fåglar om året p g a detta vid vår uteplats som har fönster. Idag var det en domherre som låg död där. Oftast är det koltrast.
 
  • Gilla
Tornugglan och 6 till
  • Laddar…
Tänkte också skriva fönster, ibland verkar det också som om dom blir bländande och åker in i en ruta.
Vi brukar höra några gånger om året hur det smäller till.
Katterna brukar väl oftast äta upp maten dom fångat
 
  • Gilla
Tornugglan och 2 till
  • Laddar…
Okej, jo så skulle det ju kunna vara! Har ni något tips på att motverka detta?:)
 
Claes Sörmland
1 1Joel A skrev:
Okej, jo så skulle det ju kunna vara! Har ni något tips på att motverka detta?:)
Gardiner! Hindra siktlinjen genom fönstret (och något annat fönster på andra sidan).
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Har sett tragiska händelser där en hel flock sidensvansar kraschade in i ett stort glasparti på min arbetsplats. De låg döda och skadade fåglar i mängder...

Möjligt att de förfriskat sig litet för mycket på jästa rönnbär, sånt händer och kan ha påverkat deras omdöme och manöverförmåga.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det finns självhäftande rovfågelssilhuetter man kan klistra på rutorna. Vi har ett glasparti, ingen genomsyn men det kraschar ändå lite fåglar ibland. Inte 100% effektivt alltså, men jag inbillar mig att det hjälper.

/Höghus

Självhäftande svart rovfågelssilhuett fastklistrad på ett glasfönster med en gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Häng en CD- skiva i ett snöre på utsidan av fönstret.
Kanske 20 cm utanför fönstret, så slipper ni höra en cd som blåser in i glaset, då o då.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
nino nino skrev:
Tänkte också skriva fönster, ibland verkar det också som om dom blir bländande och åker in i en ruta.
Vi brukar höra några gånger om året hur det smäller till.
Katterna brukar väl oftast äta upp maten dom fångat
Vill minnas att hela konceptet fönster inte funkar för fåglar, deras ögon kan inte uppfatta glas. Det ska tydligen se ut som "ingenting" för de djuren.
 
  • Gilla
Tornugglan
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det finns självhäftande rovfågelssilhuetter man kan klistra på rutorna. Vi har ett glasparti, ingen genomsyn men det kraschar ändå lite fåglar ibland. Inte 100% effektivt alltså, men jag inbillar mig att det hjälper.

/Höghus

[bild]
Jag har köpt liknande, började med ena sidan av huset. Min uppfattning är att de inte har någon effekt alls så jag satte inte på resten av huset. Känns snarare som att krockarna mot fönstren beror på tid på året, hade jag satt upp dekalerna på hela huset 4 veckor senare än jag gjorde hade jag trott de hade 100% effektivitet.
 
1 1Joel A skrev:
Ungefär varannan vecka så ligger det en död fågel på samma ställe utanför farstun till vårat hus.
Vi misstänker att det är någon grannkatt i området, dock har vi inte sett den.
Någon som har liknade problem?
Om det vore en katt hade väl fåglarna legat på lite olika ställen?
 
Sluta tvätta fönstren.

Sen min sambo drog har jag varit tämligen dålig på att tvätta fönster, och det är sällan jag får fåglar som flyger in i dom numera, förr var det mycket mer.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske det inte passar alla husstilar eller folks smak , men spröjsade fönster funkar.

Upptäckte det på mktt förra hus då det flög in fåglar titt som tätt , efter jag satt upp spröjs så upphörde det.
Har samma problem på det huset vi flyttat till.
-70 tals villa med stora fönsterytor .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.