Tjena
Har en del på tomten som har varit alldeles för vildvuxet för vår smak, så nu ska de bort och en duk ska på.

Men frågan är vad som är effektivast att döda all växtlighet med?

Roundup, ättika eller finns vad rekommenderas?
 
BirgitS
Ättika och gifter kan ju förstöra marken för vad du ska ha där sen. Vad ska det bli när växterna är borta?
Miljövänligt och effektivt är att skära av allt ovan mark, täcka med något som inte släpper igenom ljus alls och sen vänta två somrar, gäller om det är perenner, ogräs och de flesta buskar. En del buskar och träd kommer att skjuta rotskott överallt om man hugger eller klipper av dem så och sådana träd behöver ringbarkas i ett par år innan man tar ner dem.
 
Just nu är det helt vildvuxet. Jag ska ha duk och sten /makadam på de.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den här Plantexduken ska vara effektiv, kostar en slant, men du har inte nämnt hur stor yta du ska täcka
och vad du ska ha där sen?
[länk]
RÖR sig om ca 50 kvm
 
Om du verkligen vill döda allt är glyfosat nog det enda effektiva du kan köpa i Sverige. Ättika skadar växten ovan mark men rötterna kommer vara kvar till stor del.
Men oavsett kommer du ha massor av frön i marken som du inte kan döda. Så jordlagret måste bort. När det ändå ska bort är frågan hur mycket du vinner på att döda växterna innan du gräver bort dom?

Jag hade lagt tid/pengar på att gräva bort på djupet och skippat tanken om att döda växtligheten.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Att gräva går inte.
Eller jo... Om nån lyfter upp maskinen på tomten.
Sen ska bara massorna me bort.
Dessutom ren lera i marken så att gräva för hand är uteslutet.
 
BirgitS
Man måste väl gräva sig ner en bit för att få en stabil grund för en stenläggning, annars får man väl tjälskott eller andra problem när marken rör sig.

Stora rötter har idag en viss tjocklek men när de dör sjunker de ihop och därmed sjunker markytan just ovanför rötterna också. Det såg jag tydligt hos grannen som kapade ett träd ca 10 cm ovan jord (ställde en blomkruka på) alldeles bredvid en plattsatt gång upp till huset, det blev efter ett par år ett par plattor som lutade närmare 10 cm bredvid.
 
Det ska inte vara en stenläggning, ja ska kasta ut 16/32 stenar.
 
Fast rätta mig om jag har helt fel; förutsatt att duken är helt tät och inte låter något tränga igenom. Kan man då inte helt sonika skippa bekämparsteget och helt enkelt täcka över all växtlighet? (förutsatt att marken är jämn nog) Med makadamens tyngd ovanpå det kommer duken att tyngas ner. Jag har svårt att se att det underliggande ogräset är det värsta problemet, att frön sen får fäste i makadamen och gror, det är en annan sak.

Jag har själv gjort just detta på min tomt fast jag la inte på makadamen förrän i somras.

Allt handlar om ambitionsnivå; kunskaper, tid, användningsområde och pengar. Vad ska ytan användas till? Hur mycket jobb vill du lägga ner?
 
Redigerat:
BirgitS
Keexet Keexet skrev:
Fast rätta mig om jag har helt fel; förutsatt att duken är helt tät och inte låter något tränga igenom. Kan man då inte helt sonika skippa bekämparsteget och helt enkelt täcka över all växtlighet? (förutsatt att marken är jämn nog) Med makadamens tyngd ovanpå det kommer duken att tyngas ner.
Jag håller med, är det bara kolsvart under duken så kommer ju inget att kunna växa där. Att täcka är ju ett vanligt sätt att ta död på rotogräs som kirskål t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.