I går "dog" den diskmaskin Cylinda 1775 som min bror skänkt mig i vintras. Vid aktivering av maskinens huvudströmbrytaren för på och av händer inget alls (inga indikeringslampor ell dylikt tänds. Det ligger 230 v fram till brytaren. Kan inte hitta någon uppenbart skadad krets eller dylikt. Har tagit en bild efter att få vägledning. Vad är det troligaste felet? Hur går man bäst vidare med felsökning? Bodde tidigare i Gbg och då var det lätt att bara ta med sig det som behövde lagas till närmaste elpulare. På obyggden är det svårare.
 
  • Cylinda 1775.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felet ligger troligen där omvandlingen till lägre spänningar sker (med hypotesen att det är åskan som tagit maskinen). Försök följa kretsschemat och mät dig fram. Leta efter en likriktarbrygga. Det kan antingen vara en väldigt enkel nätdel i form av lite motstånd och en zenerdiod, eller komplicerad switchad historia. Att du har spänning vid sensorer och aktorer kan bero på att dom matas med 230 V via reläer. Jag skulle gissa på att det är matningen av logiken som felar. En bild på andra sidan plus en beskrivning av vad som sitter där kanske kan hjälpa.
 
Hej!

En bild på andra sidan av kortet. skall se om jag kan mäta upp kortet på ett bra sätt. Borde det inte ligga spänning över fler än 2 kablar från strömbrytare?

/K
 
  • P1010971.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längst ner till höger finns en lucka i kortet med två metalländar på vardera sida. Är det troligt att det skall vara så?

Som sagt skall börja mäta så får vi se, även om jag inte har höga förväntningar på att jag skall lösa det annat än av ren slump.:D
 
Hittade 1 fel iaf. På bilden går det att se att något hänt innan för plastglaset. In till den är det 230 v på inkommande benpar, på ett annat benpar efter skadan är det 0 v och på tredje benparet 40 v om det nu är växelspänning där, annars 20 v på voltmetern. Vet inte om det är något man fixar/byter själv eller om det är ett arbete för en servicefirma.

/K
 
  • P1010972.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att se på bilden, men du ska nog hålla dig till höger (från komponentsidan sett) och i mitten. Det sitter några dioder under reläerna och en stor konding till vänster om dem. Har du någon spänning mellan benen på denna kondensator? Det sitter också en liten IC-krets med 8 ben i mitten på kortet - vad står det på den?

En signifikant faktor till vår fördel är att ytmonterade komponenter inte används. d^_^b Så länge den stora 80-taggaren är hel så bör detta kort gå att laga!

Kan du lägga upp en mer högupplöst bild med texten uppåt?

Det relä du pekar på verkar ge spänning till en kontakt med brun kabel som sitter precis bredvid inkommande blå. Det kan mycket väl ge en strömlös maskin om det brunnit. Detta byter du själv om du kan konstatera att det har havererat, finns på elfa, t.ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-150-73 (men kolla vilken manöverspänning och funktion ditt har).

EDIT: Det är i och för sig bra att hitta orsaken till att relät brunnit också då detta inte sker vid små strömmar...
 
Redigerat:
Tog en bild på sidan av den. Där är det möjligt att se benparen. 4 och 5 har 230 v. 3 och 6 0 v. 1 och 8 har 20 v (dc). Står 2377W5 nere till vänster.

/K
 
  • P1010975.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar!

Du tror inte att ett långt och fruktsamt liv som diskmaskin till slut knäckt relät? Eller bör det rimligtvis finnas en annan orsak? Hur tror du att det är med eventuella följdskador?
 
Det kan vara kortslutning i den del som reläet matar, och som knäckte reläet med en ljusbåge när det försökte bryta strömmen. Så du behöver fiska lite i vad detta relä driver.
 
En sak är säker att relät är sammanbundet med den grå icks strömförande kabel som går tillbaks till brytaren varifrån det även finns en annan icke spänningssatt kabel (brun). Vet ej var denna går. De andra 2 reläerna är sammanbundna liksom de 3 blå boxarna på kretskortet. På samma krets som det brunna relät hittar jag ett par ställen där det på undersidan av kortet finns missfärgningar på banorna, är det något som kan påvisa överbelastning eller är det normalt? Kan anas på första bilden strax nedanför till vänster om kamerablixtens reflex. Den blå detaljen (kondensator) som skymmer relät sitter på samma krets och har på ena benet 230 v, på andra 0 v.
 
  • Gilla
LeifDYI
  • Laddar…
Det säger mig inte så mycket då jag bara ser bruna och blå ledare :(
Till huvudströmbrytaren längst ned till vänster på första bilden kommer det två bruna från stickkontakten?
Och det går två blå från strömbrytaren till kretskortet? Den ena är kontakten högst upp (låt oss kalla den 1) och den andra längs ned (4)?
Mellan dessa kontakter finns två kontakter till med bruna ledare (2) och (3).
Ditt brunna relä sluter strömbanan mellan de två understa kontakterna på kretskortet (3) och (4)?
Så uppfattar jag bilden vilket överensstämmer med dina mätningar.

Så frågan är var (3) tar vägen? Antagligen går (2) till samma ställe. Att du mäter 230 V mellan (3) och (4) låter normalt då (3) troligen får spänning via (1) -> (2) vilket ger 230 V i en öppen krets. Men om du drar ur stickproppen och ohmmäter mellan (2) och (3), vad får du då?

Dom stora blå boxarna på kretskortet är kondensatorer.
På sista bilden ser man en lite rund blå sak - det är troligen en varistor (överspänningsskydd) som kan vara kortsluten, för den ser ut att vara inkopplad mellan fas och nolla. Nä, förresten den är inte kortsluten eftersom säkringen inte går när du provkör.

Missfärgning tror jag inte kommer från överbelastning utan från flussmedlet. Men om det ser ut som om kretskortet smält så kan det vara för hög ström där.
 
De kablar som du omnämner blå är de som jag refererar till som grå, stålgrå är de väl i verkligheten. Nåväl, dina iakttagelser stämmer. Vart 2 och 3 tar vägen vet jag inte, men de är de grövsta kablarna som lämnar kortet så gissningsvis går det till maskinens största strömslukare. Mellan 2 och 3 är det ca 29 ohm. likaså mellan 3 och 1. Mellan 1 och 2 1,2 ohm. 4:am ger ett oläsbart motstånd mot alla de övriga.
 
Troligen är det värmeelementet, som dessutom verkar helt med sina 29 Ω :)
Då är nog inte detta relä skyldigt till att displayen på DM är död :(
Det kan t.o.m vara helt normalt slitage på reläet.
Så det blir till att leta vidare...
 
Det kan väl inte vara så att du har ett litet vattenläckage så att nån flottör eller fuktgivare har stoppat all fortsatt drift. (Jag hade själv det problemet på min 19år!! gamla Philips-maskin igår)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.