Bygger ut med en maskinhall och tänkte slänga in en vedpanna och acktank för att spetsa systemet när det är som kallast. (Saken är den att vp´n med elpatron på max räcker inte riktigt till vid extrem väderlek som det är nu). Är medveten om att det blir en del förluster iom kulvertarna, men iom nybygget kom vi fram till att vedeldning som spetsning vore lämpligast (äger lite skog). Hur tycker ni jag ska koppla in detta?
Jag tänker mig att jag kan koppla in golvvärmen i gårdshuset på returen från radiatorerna i bostadshuset, iom att golvvärmen är lågtemp?
Kan jag ha vp:n körandes mot radiatorkretsen och med en shunt el blandningsventil spetsa på med vedpanne/acktank värmt vatten? Eller ska jag koppla om så vp`n arbetar mot ack-tanken?
Golvvärmen i maskinhallen ska separeras med värmeväxlare och vara ett glykolsystem.

Bifogar en liten bild på systemet:
 
  • Systemskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan tillägga lite info: bostadshus normaltemp, gårdshus normaltemp vid behov annars lägre, stall ca 5-10 grader då hästar är bra radiatorer :), maskinhall ca 8-10 grader och vid behov ökas till 18-20 med aerotemper
Bolla lite ideer med mig nu ang styrning av detta..
-Värmepump värmer så mycket den orkar (utan elpatron) till bostadshus först,
-returen från bostadshus matar golvvärme i gårdshus,
-retur från golvvärme far vidare till stall via kulvert, avger lite grann dit om det finns kvar nå värme,
-sedan vidare till maskinhall och acktank.
-Eldar i pannan och värmer upp acktank, från acktank avge lite till vvx för golvvärme och aerotemper i garage via shunt,
-vidare till stall, avge lite där via shunt?,
-vidare tillbaks till gårdshus och shunta in mer värmevatten från acktank på husets tillopp, sedan tillbaks in i värmepumpsreturen..
En innegivare i bostadshus styr shunt för mer acktanksvärme till bostadshus?
Det låter som att det blir lite krångligt det här, kan det fungera tror ni?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.