Håller som bäst på att koppla in 3 st tankar och en luftvatten värmepump till den befintliga vedpannan med inb. beredare frågan är hur det hela ska dockas fungerar skissen jag klippt ihop, eller tänker jag galet? Ska man låta värmepumpen ladda enbart pannan eller panna och tankar?

Tanken är att pumpen går när jag är bortrest eller inte hinner elda.
cirkulationspumpen till värmepumpen får aldrig stanna eftersom vp då fryser sönder men om vp inte går pga. ex eldning så cirkulerar man ju ut varmt vatten till den kalla pumpen är det så bra, någon som har en lösning?

Tar tacksamt mot tips och ideer, om sedan någon kan rekomendera ett prisvärt shuntautomatiksystem så blir jag glad.
vv.jpg
 
Redigerat:
H
Pannan är väl det sämsta stället du kan förvara värme på för den läcker ju värme åt alla håll.
Varför inte docka vp mot ena tanken och flytta varmvattenberedningen, shunt och radiatorslingan till en tank i stället.
 
Redigerat:
Därför att tankarna finns redan och är helt tomma, tanken är nog att byta ut befintlig panna mot en modernare och komplettera med tekniktank om ett par år men inte just nu.

Därför vill jag lösa det på bästa sätt med den utrustning jag idag har och jag undrar därför om det går att lösa det på bättre sätt än det jag tänkt, kommer cirkulationen från vp-slingan störa laddomat slingan etc.

Kanske finns någon som kopplat något liknande eller är duktiga på värmesystem och kan tipsa.
 
För det första ska du ta reda på vad som händer när 80-90 gradigt vatten går in i VP.
 
tror du att det kan vara ett problem?
 
montera en värme växlare mellan vp o panna då kan du ha glykol i vp slingan.
så har en bekant löst det o det funkar bra.
Jag har själv ett system som liknar ditt som vi ska kompletera med en grund vatten vp.
 
Marive skrev:
tror du att det kan vara ett problem?
Jag vet att det kan vara ett problem, men inte om det är det på din pump. Risken är att köldmediat trycks ut via nån slags säkerhetsventil.
 
Jag ska strakst studera skisen. men rent spontant.
Om du ska elda, så komer värmepumpen inte att batala sig = kör med elpatron, det blir billigare o enklare på ala vis.

om du nu ska värme med värmepumpen o bara elda i bland, så kommer inte vedpannan at betala sig, så kör med elpatron...
 
har jag fattat rätt om värmepumpen inte värmer ackarna? isnåna fall är det rätt.
men det ser ut som du komer att köra värmepumpen mot fast kondensering (det inebär att värmepumpen alltid kör upp vedpannan i sin max temp) deta är inte bra, det ger mycket dålig verkningsgrad, du tappar mycke av förtjänsten som värmepumpen ger. (du ska köra mot flytande kondensering, inget annat)

sen så undrar jag om värmepumpen ska styra elpatronen som sitter i pannan?
 
var kommer du ha ditt varmvatten?
 
Hej, tack för alla svar, varmvattnet finns i vedpannan, vad är skillnaden på fast och flytande kondensering?

Min tanke var att bara värma pannan med vp istället för elpatronerna som finns idag, då vi inte kan /har tid att elda.
men tankarna finns ju där det kanske är bättre att värma allt? Min tanke var att det blir mer förluster då.



Pannan är en Diom av okänd modell, med inbyggd vv-beredare.
Värmepumpen är en Ecozon VPLV-700.
Laddomat 4030
Tankarna 3x300 liter tomma.
 
Vad är flytande respektive fast kondensering?
Ett system med flytande kondensering innebär att värmepumpen har en växelventil istället för en shuntventil. Värmepumpen går då ner i effekt och gör bara 35°C enligt sin inställda värmekurva. När den sedan behöver göra varmvatten växlar växelventilen över till beredaren och värmepumpen går upp i effekt och producerar 50 gradigt varmvatten.
Ett system med fast kondensering innebär att värmepumpen producerar värme på cirka 50°C. Om då huset har ett system med en framledningstemperatur på 35°C måste man shunta ner temperaturen via en shuntventil, m.a.o. blanda in kallare returvatten för att sänka temperaturen ner till 35°C.
 
Ovanstående klippt från svenska värmepumpföreningen. Egentligen behöver man inte dra med resonemanget om varmvatten, utan om värmepumpen kopplas in så att den direkt reglerar radiatortempen så har man flytande kondensering. Låter man den genrera konstant temperatur har man fast kondensering. En värmepump är effektivare ju lägre temperatur den skall generera. Så om den "fasta kondenseringstempen" sätts lågt, tex som underhållsvärme och inget varmvatten behövs, eller separat VV elberedare sitter i serie med acktank, kan man nog få liknande effektivitet ur pumpen som med flytande kondensering.

Men i vilket fall som helst skall man inte trycka in hetvatten till värmepumpen. En schutautomatik eller termisk trevägsventil på returen till VP kan iofs fixa det problemet, men tror att bättre inkoppling snarare är att koppla in VP-n till första acktanken, (och stänga av de andra när VPn används). Dessutom är det då förberett för byte till ren vedpanna (Ev elpatron i första tanken är egentligen bra att ha då, men kan ersättas av VP-en, VV kan man ta med tappvattenautomat)
 
Jag förstår fortfarande inte vitsen med att kombinera dessa !
det fördyrar ju nstalationen enormt & det blir inte efektivt, efter som värmepumpen inte ska göra vatten mer än när det behövs. det är alltså dåligt att värma up en ack & det är dåligt att värma vattnet varmare än vad som behövs för stunden.

en värmepump funkar bäst om alla termostater på elementen står fullt öppna & sen sköter värmepumpen all tempratur reglering, då får man en billig drift !!!
som du förstår så blir det kompliseratt att lösa detta mot din ved anläggning. så varför vill du ha värmpumpen dör överhuvud taget? du ska ju uppenbarligen elda med ved!
 
Min tanke med det hela var så här, vp står för grundvärmen, ser till att det alltid finns grundvärme i huset och när jag är hemma och har möjlighet så toppar jag med eldningen för elräkningens skull, investeringsmässigt så har jag inte lagt ut mer än ca 25' på att komplettera den befintliga vedpanna som måste eldas minst 2 ggr per dag under vintern med 3 beg tankar, 1 beg, laddomat och en nästan ny VP.

Rätt eller fel? jag har inte alltid möjlighet att elda, men vill inte känna att jag måste hem för att elpatronerna står och tickar pengar och dom tickar fort...

Alternativen hade varit att slänga ut gamla pannan och kört antingen jordvärme bergvärme eller ett nytt vedeldat system alternativt pellets alla olika varianter borde innebära investeringar mellan 60'-150' vilket inte är möjligt just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.