H
Har sedan länge haft en fundering på att sätta till ännu en värmekälla till min gamla panna. Detta för att jag endast har ett mindre förråd pellets dvs jag får fylla minst 1 gång i veckan under de kalla månaderna. Har även en el-patron som stöd om det behövs (behövs dock inte då pelletsbrännaren står för all värme).

Tanken var att sätta dit en vatten/luft pump till systemet och en begagnad hade jag tänkt mig tills dessa att pannan kanske helt lägger ner. Funkar hur bra som helst och jag vill därmed inte byta.

Har tittat på en IVT oplima 700 från 2005 som jag kan få för ett bra pris. Går dessa att docka till vilken panna som helst?

DEt jag hade tänkt mig var att sätta den på returen på pannan.

Pannan är en CTC265 från 72
 
Under den kalla tiden så behöver troligen ditt värmesystem en rätt hög temp för att fungera och ge den värmen du behöver. En värmepump speciellt en äldre har svårt att skapa tempraturer över 40-45c, och din panna gör runt 80c.
Troligen schuntas det ut 45-65c till ditt värmesystem och då kommer en värmepump inte vara speciellt effektiv. Det kan tom vara så att inbyggda elpatronen i värmepumpen går in istället.

En påse pellets innehåller väl runt 70kWh, och tömmer du ett veckoförråd så är det väl runt 10-12påsar i veckan.
Det är rätt mycket energi huset behöver då.


Generellt sett man kan säga att en värmepump gör bra nytta vår och höst i ditt läge. Den går att docka in, kräver lite rördragning för att få till det, och lite elektronik för styrningen.
På kort sikt kan en effektivisering av din pelletskombo också ge lite komfort.
Kombipannorna är svåra att få effektiva och kan behöva lite hjälp. Kombinerar det med en dålig pelletsbrännare så eldas det för kråkorna.

Finns flertalet trådar på forumet om dessa pannorna, och gått om medlemmar med bra erfarenheter av att effektivisera systemen.
 
Redigerat:
H
Jag är medveten om att de inte har samma effekt som pelletsbrännaren. Pelletsbrännaren fungerar hur bra som helst men tanken var att ta den helt ur drift under alla årstider förutom vintern i princip. Tidigare år har jag eldat pellets även på sommaren men förbrukningen då är oerhört låg då det i princip endast handlar om varmvatten. Förra året dock med det oerhört tråkiga sommaren med 12+ på kvällarna så fick jag elda lite då och då ändå. Tanken är som sagt att ta bort den helt men även använda den som en backup då det är kallt.

Har trimmat pelletsbrännaren så långt det går. Janfire teknikern hade mätt upp mycket bra siffror och jag hade nog över 90% effektivitet på en så pass gammal panna. Så lite eldar man klart för kråkorna men jag kan nog inte göra mycket mer.

Tanke två är att kunna ha den som komfortvärmare då vi åker bort. T ex över vintern så brukar vi dra iväg på 2v semester och lämna huset. Testade med pellets och låg nivå men då vi kom tillbaka var den nästan minusgrader inne då vi hade haft strömavbrott och brännaren hade stannat. Visserligen stod patronen och jobbade men det vill jag helst inte då den KOSTAR.

Kan även tillägga att jag inte alls behöver mer energi. Pelletsbrännaren gör sitt jobb hur bra som helst. Hade det inte varit för det konstanta släpandes av 16kg säckar hade det varit 100%! och nej, jag kan inte bygga ut förrådet större pga platsbrist.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.