Ska installera bergvärmepump och tänker docka den mot den befintliga ved pannan för att kunna stöd elda och ha som reserv.
Hur kopplar man för att smidigast kunna växla mellan dom olika systemen.Bergvärmepumpen och pannan står på samma ställe.
Mvh Thea
 
  • Gilla
alwin holmgren
  • Laddar…
Returen från radiatorkretsen kopplas IN till VP. UT från VP går till IN på värmepannan. UT från värmepannan går till stigaren.
Jag har kopplat många system på det viset.
Du behöver inte fundera på att växla mellan systemen om du bara har en cirkulationspump som går hela tiden på varma sidan. OBS, det ska inte sitta någon cirkpump i värmepumpen, använd den som redan finns i befintlig panna.
 
på nibes hemsida går det att ladda ner prinsip scheman för hur man ska koppla både det ena & andra.
men generelt så brukar det aldrig funka bra att koppla ihopp ett lågtemp sustem (värmepumpen) med ett högtemp system (vedpannan)

som styrs helt olika !!!
 
bergvärme istf ved
hur har du kommit fram till det?
det kan definitivt inte vara av ekonomiska skäl ;)
 
Carman.
Det finns problem (styrs olika) och det finns lösningar (kompetens)
Jag ser inte något som helst problem i hur befintlig fungerande värmeanläggning styrs. Däremot blir det problem, som du berör, i de fall returtemperaturen från radiatorerna är för hög för att värmepumpen ska klara av det. Även det går att lösa (stavas fläktkonvektor i de flesta fall).
 
BAS skrev:
Carman.
Det finns problem (styrs olika) och det finns lösningar (kompetens)
Jag ser inte något som helst problem i hur befintlig fungerande värmeanläggning styrs. Däremot blir det problem, som du berör, i de fall returtemperaturen från radiatorerna är för hög för att värmepumpen ska klara av det. Även det går att lösa (stavas fläktkonvektor i de flesta fall).

et är inge problem att få det att funka, men man tappar verkningsgrad på värmepumpen. det bästa är att köra ett system itaget
 
Som Bas har kopplat sina anläggningar och när man kör på värmepumpen så värmer v-pumpen både panna och ack-tank på tot. ca 700l. vatten extra..plus värme förluster i panna och tank..som sagt var måste vara bättre att kunna växla mellan dom olika systemen..
Ska gå in på nibes hemsida och kolla på principskiserna.
Ska installera värmepump p.g.a. tids brist och brist på vedtag! Tänker inte köpa ved då får det vara...
 
Inte köpa ved .. Varför ?? dyrt ??
Undrar vad veden kostar hos er eftersom det verkar vara mera lönsamt att instalera bergvärme än att köpa ved då.. :) ;D
 
Går det inte att koppla så att vp värmer bara tanken längst ner.. ::) T.ex sista 1/3 i botten på en 750 l tank.. Sedan ha så att man tar ut värmen till radiatorerna både lågt o högt i tanken med en motorshunt.. På samma sett som om man har solfångare..

Då blir det bara 250 liter som pumpen värmer sedan ha ved/elpatron som värmer övre delen på acktanken då blandar shunten lämplig radiator temp..

Om vp´n håller nedre delen 35-40 grader o el/ved uppe 60-90 grader.. Eller går inte detta.. ???
 
Den första frågan jag hade ställt i detta fall: var bereder du varmvattnet? vilken värmepump har du tänkt docka med?
Gör du som Bas föreslår får du en standarddockning utan flytande kondensering (dålig verkningsgrad) eller om du kör med flytande kondensering får du inget varmvatten!
Mitt förslag är värmepump som dockas mot vedpannan med växelventiler och en elektrisk vvb efter vedpannan.
Inte köra vattnet genom acktanken (värmeförlust) när värmpumpen är igång. Volymen i vedpannan är tillräcklig för gångtider etc
Mvh Rogge
 
rogge_vvs_pl skrev:
Den första frågan jag hade ställt i detta fall: var bereder du varmvattnet? vilken värmepump har du tänkt docka med?
Gör du som Bas föreslår får du en standarddockning utan flytande kondensering (dålig verkningsgrad) eller om du kör med flytande kondensering får du inget varmvatten!
Mitt förslag är värmepump som dockas mot vedpannan med växelventiler och en elektrisk vvb efter vedpannan.
Inte köra vattnet genom acktanken (värmeförlust) när värmpumpen är igång. Volymen i vedpannan är tillräcklig för gångtider etc
Mvh Rogge
håll med om att det sälan är en bra lösning att docka en värmepump mot en vedpanna.
 
rogge_vvs_pl skrev:
Mitt förslag är värmepump som dockas mot vedpannan med växelventiler och en elektrisk vvb efter vedpannan.
Inte köra vattnet genom acktanken (värmeförlust) när värmpumpen är igång. Volymen i vedpannan är tillräcklig för gångtider etc
Mvh Rogge

Varför docka pumpen mot vedpannan o inte acktanken..
Kör man via ved pannan får man ju riktigt mycket värmeförluster... ???
 
2an skrev:
Varför docka pumpen mot vedpannan o inte acktanken..
Kör man via ved pannan får man ju riktigt mycket värmeförluster... ???
trådskaparen har en vedpanna & vil då andvända denna.

håller med om att det inte är optimalt på någe sätt
 
CarMan skrev:
trådskaparen har en vedpanna & vil då andvända denna.

håller med om att det inte är optimalt på någe sätt
Då bör rådet bli att även skaffa acktank då om det inte finns redan.. ::)
 
2an skrev:
Då bör rådet bli att även skaffa acktank då om det inte finns redan.. ::)
Eller helt skita i att docka o köra värmepumpen som den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.