Hej allesammans!
Jag har läst jätte många av forumen här och märkt att det finns så hjälpsamma människor här, så jag tänkte ställa ett par frågor.

Jag köpte ett hus i slutet av förra året och huset har en egen brunn som är ur bruk i dagsläget,så jag tänkte varför inte använda brunne till att vattna gräsmatta m.m.

Jag har inte så mycket information mer än att det är en brunn på ca 60meters djup,det är 3st slangar som är kopplade ner i brunnen och vidare in till garaget där det ser ut som att det här stått en pump där innan.

Det jag undrar över är vad behöver jag införskaffa mig för att få ett fungerande system för att ex vattna gräsmattan ( ca 50 meter ifrån garaget).


Vad jag har förstått så skall man köpa en djupvatten pump. Men längre än så kommer jag inte.

Kan någon här snälla hjälpa till.


Tusen tack i förhand !
 
Bernard24 Bernard24 skrev:
Hej allesammans!
Jag har läst jätte många av forumen här och märkt att det finns så hjälpsamma människor här, så jag tänkte ställa ett par frågor.

Jag köpte ett hus i slutet av förra året och huset har en egen brunn som är ur bruk i dagsläget,så jag tänkte varför inte använda brunne till att vattna gräsmatta m.m.

Jag har inte så mycket information mer än att det är en brunn på ca 60meters djup,det är 3st slangar som är kopplade ner i brunnen och vidare in till garaget där det ser ut som att det här stått en pump där innan.

Det jag undrar över är vad behöver jag införskaffa mig för att få ett fungerande system för att ex vattna gräsmattan ( ca 50 meter ifrån garaget).


Vad jag har förstått så skall man köpa en djupvatten pump. Men längre än så kommer jag inte.

Kan någon här snälla hjälpa till.


Tusen tack i förhand !
Ungefär som på bilden ser det ut om jag inte minns helt fel .Jag skall ta en egen bild imorgon

Obs lånad bild.
 
  • Rör med nät i änden nedsänkt i en vattentank med sediment på botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen har du haft någon form av ejektorpump tidigare som har stått i garaget. Finns det någon möjlighet att kolla med föregående ägare varför pumpen är borta? En djupvattenpump sänks ner i borrhålet och pumpar vatten upp. En ejektorpump har två slangar ner i borrhålet och pumpar upp vatten med ejektorverkan. Den tredje slangen är troligen utgående vattenslang som är kopplad till huset?

Gå in på http://www.sgu.se och se ifall din brunn finns med i brunnsregistret, där finns med lite tur information om brunnens djup och vattenmängd som den kan ge. Förutsatt att ejektorn fungerar är det enda du behöver en ny pump, till exempel https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pump-cr-5-9-dw/
 
N NoOne2k skrev:
Troligen har du haft någon form av ejektorpump tidigare som har stått i garaget. Finns det någon möjlighet att kolla med föregående ägare varför pumpen är borta? En djupvattenpump sänks ner i borrhålet och pumpar vatten upp. En ejektorpump har två slangar ner i borrhålet och pumpar upp vatten med ejektorverkan. Den tredje slangen är troligen utgående vattenslang som är kopplad till huset?

Gå in på [länk] och se ifall din brunn finns med i brunnsregistret, där finns med lite tur information om brunnens djup och vattenmängd som den kan ge. Förutsatt att ejektorn fungerar är det enda du behöver en ny pump, till exempel [länk]
Tusen tack för snabbt svar .
Jo jag sökte väldigt mycket i Internet igår och kom fram till att det borde vara en ejektorpump som suttit där innan, i o med de 3st slangarna.dock så vill jag minnas att det är endast 2 slangar så går ner i röret.skall kontrollera senare ikväll samt ta bilder som jag tänkte dela med mig till er .

Jag kontrollerade i registret och tyvärr så finns inte min brunn med där.

Det lilla jobbiga är att föregående husägare har inte heller så mycket "kött på benen" Ang brunnen mer än att den är ca 60meter djup och det är endast slangar nere i brunnen dvs ingen pump eller dylikt ligger där nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.