Hej,
jag vill utnyttja ett borrhål för vatten som finns på vår tomt för att vattna i trädgården. Vi har kommunalt vatten i övrigt, men jag vill inte vattna med dricksvatten helt enkelt.
Jag har lodat i hålet och vattenytan ligger på ca 12m och hålet är över 25 meter, så långt var bandet jag anv till att loda med. Gammalt har en ejektorpump suttir där, mitt antagande då det går ner två PEM rör i hålet, de ska jag snart dra upp för att se hur långa de är.
Jag har kommit fram till att vattnet är för djupt ner för att använda pumpautomat, det verkar vara en djupbrunns pump man sänker ner som är det vettiga.
Jag har väldigt blygsamma systemkrav, jag vill manuellt slå på och av pumpen, jag vill nämligen pumpa upp till IBC tankar som jag har bevattnings-slangar kopplade till i trädgården. Så för min del spelar det inte så stor roll om det är dåligt tryck. Jag tänker snarare att det är bra för då minskar risken att man pumpar upp vatten snabbare än det fylls på. Brunnen finns inte med i SGUs register så jag vet inget om tillrinning.
När jag kollar på pumpar så varierar priserna väldigt mycket, jag vet ju inte heller nått om märken man kan "lita på" eller inte.
Hur ska jag tänka, vad ska jag se till ingår?
Om man som jag vill ha en "långsam pumpning", vilken faktor är det som avgör det?
När jag jämför så kan det står "max flöde 6000l/h" på två pumpar där effekten på pumpen är väldigt olika, hur kan det komma sig?
Reglerar pumpen sig själv, dvs går full blås och pumpar så mkt den orkar med vid det djup den sitter?

Många frågor blir det.
Dela gärna mer er om ni gör ngt liknande.

Helena
 
Med vatten så långt ner, finns ingen återvändå. Bara en ejektorpump klarar det. Sughöjd är max 8 meter. Sen ska du ha ett tryckkärl ca 60 liter med tryckströmbrytare som stoppar/startar pumpen. <blir lite av en invenstering för dig. Lönar sig om sommrarna blir torra, man vattnar inte gräsmatten med kommunalt för ett X-antal kronor per 3m. Försök kolla totala djupet, använd ett kastspö med en tyngd på linan.Djupet bestämmer storlek på pump och det vet en brunnsborrare eller röris.
 
Ejektorpump, är inte det en sån som sitter "uppe", troligen en sån som varit då det går ner ett smalare och ett tjockare rör. Går det inte med en pump man sänker ned i hålet? Eller har jag blandat ihop typerna?

Behövs tryck-kärlet om jag manuellt slår av och på, alltså att jag kör typ en kvart eller vad det kan behövas för att pumpa upp i mina IBC-tankar och sedan stänger av.
 
B
Varför krångla med ejektorpump?

Kan du få fram brunnens djup? Kan möjligen finnas i slutet borrregister.
https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-1-65/

Beroende på djup bör man anpassa pumpens tryckuppsättning lite. Grundfos beteckning "1" står för ca 1m3/h och är den minsta flödet på vanliga pumpar. 65 exempelvis står för tryckuppsättningen i meter.

Man behöver inte tryckströmbrytare och tryckkärl om man ska pumpa direkt mot ibc, men det känns lite väl basic att skippa det. Det är ju trevligare att kunna öppna en kran och få vatten, jämfört med att sluta en kontaktor för att starta pumpen.
 
Ah, inser att jag kanse blandat ihop begreppen. Googlade ejektorpump och hittade tex denna:
Djupbrunnspump TDP 5500 E | TROTEC
I jämförelse med mycket annat är den klart billig, men vilka tekniska data är viktigast?
"transporthöjd på 58 meter och ett doppdjup på upp till 20 meter".
Innebär det då att pumpen kan sänkas 20 m under vattenytan och kan pumpa 58 meter upp från sin position.
Eftersom elkabeln är bara 23m så måste den alltså skarvas, låter nervigt i ett vattenhål men då är det ju 3 m ovan vattnet så det kanske är helt i sin ordning?
 
En djuphålspump bör monteras 5-6 meter över botten. Man vill ha den så långt ner som möjligt för att maximera vattenmagasinet för pumpen att använda.

Det finns speciella krympskarvar för att skarva kabeln som du måste använda.
 
B
Om tillrinningen i brunnen är låg, så kommer ju vattenytan sjunka ner till ungefär samma nivå som pumpen efter en stund.

Om man då sätter ner en pump 50 meter ner, så krävs ju en lyfthöjd på 60m för att få 1 bar tryck (1bar = 10m). 1bar är lågt, det ger inget större flöde, i alla fall med klenare slang. Däremot om tillrinningen är god så kanske ytan bara sjunker några meter (t.ex. 10m), då är lyfthöjden (58- 12m + 10) = 3.6 bar vid ytan, vilket är ett bra tryck i alla fall vid låga flöden.

Men för din del räcker det ju med ett svagt tryck för att fylla din ibc.

Ja det går att skarva elkabel under vatten. Min pump levererades med ca 2m kabel, eftersom pumpdjupet varierar så mycket och kabel är dyrt, så vill de ju inte skicka med en massa kabel i onödan. Den var designad för att skarva på så mycket som behövs.

Har inte tittat på din pumpkurva, men 6000 l/h gäller vid 0 motstånd. Skulle gissa att det kanske i praktiken är 2m3/h om man har lite slang kopplat.

Glöm inte att kolla vilken diameter det är på borrhålet, så pumpen får plats i hålet. Det finns 3" pumpar och 4" pumpar som standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.