Hej!

Jag har vad jag tror är en djupborrad brunn?
Skadat lock på en trolig djupborrad brunn omgivet av gräs och små växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ja locket behöver lagas)
Men till min fråga, det är så att jag vill försöka säkerställa möjlighet att få vatten vid ett strömavbrott.
Kan jag sänka ner en trädgårdsland i detta hål och pumpa upp vatten med en handpump? riskerar jag att kontaminera vattnet i hålet?
Jag trodde det som att pumpen är nere i hålet och täpper för öppningen. men så hittade jag denna bild.
Illustrationer av tre typer av grundvattenintag: grävd, bergborrad och rörbrunnar i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta tolkar jag som att jag kan komma åt vattnet brevid pumpen eller innan eller så.

såhär har jag det hos mig då. Fast osäker på borrdjup då jag inte har någon info om det är en filter brunn eller borrad ner till berg.
Schematisk illustration av en djupborrad brunn med etiketterade delar som pump, brunnlock och tryckvattenbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kanske en sådan här lösning eventuellt att bygga ovan brunnshålet.

Handpump för vatten ovanpå brunnslocket med slang ansluten mot brunnen.
Illustration av en sektion av en handpump över en djupborrad brunn, visar pumpmekanism och grundvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast då för djupborrade brunnen, men något liknande.

Eller endast en handpump och en slang ner och så en tillfällig lösning de gånger det blir strömavbrott.


Ett alternativ är att skaffa generator för pumpen, det kanske är enklare och billigare?
Kan man koppla på en handpump på inkommande? inte jätte sugen på att satsa på en disel eller bensin generator, handkraft har jag alltid, kan antagligen inte pumpa upp 200l till att hela huset skall ducha. men kanske så alla får det vattnet de behöver och toan går att spola.
även diselen kan ta slut vid en kris situation. så är inte sugen på att satsa på detta egentligen, men kan vara ett alternativ, eventuellt behöver jag ju en generator för kyl och frys.
 
Om du öppnar locket och lodar avståndet till vattenytan kan du få veta om en enkel pump kan klara att lyfta upp vattnet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nänä, ser ut som en matlåda som lämnats framme för att rosta sönder ;)
 
  • Gilla
Drutt´n
  • Laddar…
När brunnen är borrad innebär det så gott som alltid att pumpen måste sitta nere i brunnen. Du kan inte suga upp vattnet med en pump vid marknivå. I skissen på handpumpen du visar kan du också se att pumpcylindern sitter nere i brunnen. En sådan handpump går absolut att använda på en borrad brunn också. Men jag vet inte om den är liten nog att samsas med röret från den elektriska pumpen.
 
tensiden tensiden skrev:
Kolla om du har med din brunn i registret: [länk]
Tack!
den fanns med, men då behöver jag en slang på 15M eller?


Läge på fastigheten BAKSIDA HUS
Ort
Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 20090828
Vattenmängd (liter/timme) 2000
Grundvattennivå (m under markyta) 5
Nivådatum 20090828
Totaldjup (m) 130
Jorddjup (m) 12
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m) 15
Stålfoderrör till (m) 15
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING


A Avemo skrev:
När brunnen är borrad innebär det så gott som alltid att pumpen måste sitta nere i brunnen. Du kan inte suga upp vattnet med en pump vid marknivå. I skissen på handpumpen du visar kan du också se att pumpcylindern sitter nere i brunnen. En sådan handpump går absolut att använda på en borrad brunn också. Men jag vet inte om den är liten nog att samsas med röret från den elektriska pumpen.
Ja min pump sitter nere i borrhålet.
Nej det är det jag med är tveksam på.
Finns det något alternativ utan pumpcylinder?
 
H hardbigfoot skrev:
Ja min pump sitter nere i borrhålet.
Nej det är det jag med är tveksam på.
Finns det något alternativ utan pumpcylinder?
Det står att grundvattennivån är 5 m under marknivå. Det är teoretiskt möjligt att suga upp vatten maximalt 10 m. Så om vattenytan verkligen står så högt kanske du kan suga lite vatten ur brunnen. Men är vattenytan längre ner så måste pumpen ner i brunnen.
 
Mer än 7-8m är det svårt att lyfta upp vatten med en pump
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det är intressant om du lyckas få det att fungera i ett vanl borrhål tillsammans med elkabel, vajer och pemslang, men om tillverkaren rekommenderar det kanske det är värt att prova?
 
B
H hardbigfoot skrev:
Men här har dom ju rörsatser till 39M ?

[länk]
Schematisk illustration av en brunn med vattenpump, axel och komponenter numrerade och placerade ovan och under marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva pumpen sitter nere i hålet, max ca 7-8 m ovan vattenytan. Det går en axel ner från ovan mark.

Har du en perfekt vacuumpump kommer du ju upp till ca 10m, men en normal vattenpump klarar inte mer än 7-8m.
 
B BSOD skrev:
[bild]

Själva pumpen sitter nere i hålet, max ca 7-8 m ovan vattenytan.
Snarare 7-8m över bottenventilen
 
H hardbigfoot skrev:
Men här har dom ju rörsatser till 39M ?

[länk]
Får grejorna plats i ditt borrhål tillsammans med bef utrustning för djupvattenpumpen?
 
B
F fribygg skrev:
Snarare 7-8m över bottenventilen
Nej, vattenytan. Tryckfallet mellan bottenventilen och vattenytan är nära 0, vid låga flöden.

Vi hade 45 m sugledning, och pump i källaren, pumpen var placerad runt 5-6 m över. Funkade bra tills grundvattnet sjönk efter många år.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får grejorna plats i ditt borrhål tillsammans med bef utrustning för djupvattenpumpen?
Det tror jag med blir ett bekymmer.

Varför inte titta in i rörspetstråden om du vill ha nödvatten för akuta situationer? Jag hade slagit ner eller borrat själv om jag inte haft djupborrad brunn samt några kubik diesel som går att nyttja i nödsituationer för att driva en generator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.