Hej!
Köpte en ny pump hösten 2018, då min pump från Grundfos hade gett upp efter bara 6 år. Köpte en ny pump och gjorde misstaget att köpa en RDOE-kabel från Biltema på 70 meter med skarvanslutning p g a okunskap att det bör vara en livsmedelsgodkänd kabel. Att jag inte använde samma kabel som levererades från Rinkaby rör (som dessutom inte var livsmedelsgodkänd av någon anledning) var att den nya pumpen hade en kondensator ovan mark och krävde en fyrledaranslutning. Då vattnet hade en smak av gummi, så lät jag bli att dricka det. Hämtade dricksvatten från annat håll och kompletterade med köpevatten. Varför det dröjt är av olika anledningar, hade tänkt att det kanske minskar med tiden, dels är det frustrerande och inte minst extremt tungt att hiva upp en pump från 70 meters djup, ville också avvakta för att se om den nya pumpen skulle hålla längre, vilket den inte gjorde utan även denna pump slutade att fungera i oktober 2021, efter bara tre år. Har nu gett upp tanken på att köpa en livsmedelsgodkänd kabel. Hade nu efter den senaste händelsen en diskussion huruvida jag istället skulle installera en ejektorpump, så att man får en bättre kontroll över pumpsystemet ovan mark.
Till saken hör att jag för tio år sedan trycksatte borrhålet efter ett problem med vattentillförseln, därefter har jag inte märkt av något problem med tillströmningen, använder dessutom inte så mycket vatten.
Har hört att många är negativa till just en lösning med ejektorpumpar, att de väsnas mm.
Är det någon som har erfarenhet av detta och tankar kring användandet av felaktig kabeltyp?

Karl75
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.