richardtenggren
Hej!

Planerar ett köksbygge i sommar och kommer göra köket 10 cm djupare än normalt genom att flytta ut stommarna. Igår när vi var på ikea för att beställa bänkskiva slog det mig att i skåpet för diskhon kan vi placera vattenlåset bakom skåpstommen(tillgängligt från skåpet med hål i bakstycket) och på så vis ha lådor med fullt djup i den stommen. Men ikeas vattenlås är för "kort" i dess justeringsmöjligheter, vart hittar jag ett som är längre? Tanken är att använda en bredskär diskho, jag antar att hålet är standard? Behöver kunna koppla in diskmaskin också.

Har hittat detta på bauhaus: http://www.jafo.eu/produkter/index.php/vattenlas/diskbanksvattenlas/vattenlas-db-las-ii-g40-808.html

Men enligt ritningen är det för "kort", men hittade precis något förläningsrör som skulle kunna passa: http://www.jafo.eu/produkter/index.php/vattenlas/diskbanksvattenlas-tillbehor/forlangning.html

Hur gör jag med bottenventilen?
 
Redigerat:
Tänk på att du bör/måste ha ett tätskikt under diskhoskåpet , om läckage från rör eller ledningar sker gäller inte försäkringen.
Du kan såklart lägga detta under skåpet men inte att rek.
 
Menade i skåpet, under diskhon...
 
Lådorna kommer väl ändå att ta i hon?
 
richardtenggren
Jonatan79 skrev:
Tänk på att du bör/måste ha ett tätskikt under diskhoskåpet , om läckage från rör eller ledningar sker gäller inte försäkringen.
Du kan såklart lägga detta under skåpet men inte att rek.
Okej har nog missat detta, men ska jag klä in halva köket då? Eftersom avloppsröret går längs väggen bakom skåpen? Så även om jag drar rören genom botten på skåpet med ett tätskikt så kan ju lika gärna kopplingarna från stammen läcka? Vattnet kommer ju i PEX-slang tror jag, sitter på jobbet nu så kan inte kolla. Såg att ikea har något för att lägga under skåpen, kanske fungerar? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40281994/

Bra input iaf, tar gärna emot mer tips och erfarenheter om detta.

falkn skrev:
Lådorna kommer väl ändå att ta i hon?
Nej, varför skulle de göra det? Bara för att lådan djupare så behöver den ju inte vara "högre"?
 
richardtenggren
Hittade detta i en folder från LF, där förespråkar de ju att dra ut rören genom bakstycket på skåpen? Samt ett skydd under skåpen? Vi har ju ett trägolv från -42, men man borde kunna använda plastskydd man ställer under skåpet, diskmaskinen och kyl/frys då. Eller fixa en våtrumsmatta med svetsade hörn?
1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som bilden visar kommer vattnet vid läckage från vattenlås och ev kopplingar/ballofixer i skåpet rinna ut från skåp och inte stanna i och rinna under. Bra ide att lägga ett vattenskydd, typ för diskmaskin under för att helgardera :)
 
richardtenggren
Jo precis, men borde ju fungera lika bra att placera vattenlåset bakom stommen, fast det är tillgängligt via ett hål i skåpets baksida? Sedan har man ett vattenskydd på golvet? Jag kan ju sätta ett i skåpet med bara för att.

Ska kolla om det sitter ballofixer nu, har inget minne av det tyvärr, tråkigt om de snålats på det när det byttes stammar.

Edit: den fd ordförande sägs ha varit snål, så vi har inga ballofixer tydligen... Får snacka med ordförande och kolla vart man stänger av vattnet då
 
Redigerat:
Ja, lägg in dubbla skydd så sover ni bättre också :)
 
richardtenggren skrev:
Jo precis, men borde ju fungera lika bra att placera vattenlåset bakom stommen, fast det är tillgängligt via ett hål i skåpets baksida? Sedan har man ett vattenskydd på golvet? Jag kan ju sätta ett i skåpet med bara för att.

Ska kolla om det sitter ballofixer nu, har inget minne av det tyvärr, tråkigt om de snålats på det när det byttes stammar.

Edit: den fd ordförande sägs ha varit snål, så vi har inga ballofixer tydligen... Får snacka med ordförande och kolla vart man stänger av vattnet då
Det är ganska vanligt att man bygger ihop stammen i kök och badrum när man stambyter.
Kommer vattnet till köket från badrummet? Isåfall lär det vara gemensamma ballofixer för båda rummen där.
 
richardtenggren
Det går separata stammar, kollade i källaren igår och hittade kranarna, ordförande trodde man kunde stänga av separat, men var tre lägenheter på samma stam. Vi har inga ballofixer vad jag kan se i badrummet heller. Det satt en till tvättmaskinen men inte för inkommande. men får stänga av stammen helt enkelt och montera ballofixer. Vi har PEX-slang direkt till kranen, ska jag behålla kopplingen på PEX-slangen och sätta ballofixen emellan bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.