Tjenixen har nu använt min worx några år och han gör jobbet helt okej trots att vi har en stor och ojämn yta att klippa.... MEN dessa jävla djupa spår som blir utefter linan blir jag tokig på i vissa svängar så fastnar maskinen så man får dit och fylla på med jord eller sand. Är det nån som har en bra lösning på det problemet finns det nått som är bättre än jord och sand (om man inte måste asfaltera) Tycker det ser för jävligt ut med dessa fula djupa spår....
 
Vid särskilt utsatta svängar (typ där klipparen ofta gräver ner sig) kan du armera gräsmattan med ett fyrkantsnät eller liknande.

1485_fa124b87dd4bc6f35ea11673dc97c929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cirs och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
jorsm skrev:
Tjenixen har nu använt min worx några år och han gör jobbet helt okej trots att vi har en stor och ojämn yta att klippa.... MEN dessa jävla djupa spår som blir utefter linan blir jag tokig på i vissa svängar så fastnar maskinen så man får dit och fylla på med jord eller sand. Är det nån som har en bra lösning på det problemet finns det nått som är bättre än jord och sand (om man inte måste asfaltera) Tycker det ser för jävligt ut med dessa fula djupa spår....
Vilken klippare och vilken version av mjukvara har du?
 
Jag har den svarta Worx Landroid WG 795 E. Har den mjukvaran den levererades med har inte gjorts några uppdateringar eller batteribyten än. Tror vi är inne på tredje eller fjärde säsongen nu och den får gå väldigt mycket i princip varje dag, vi har en rätt stor tomt och med mycket ojämnheter. Kan ev försöka ta lite kort så blir det lättare att se hur det ser ut här.
 
peternicklas
Den modellen kan inte uppdateras. Den har en seriell port. Det är bara de med USB som går att uppdatera.
 
Surt då får man väl leva med spåren om jag inte kommer på något bra att fylla i med :cool:
 
jorsm skrev:
Surt då får man väl leva med spåren om jag inte kommer på något bra att fylla i med :cool:
Kolla på batteribiten som sagt.... min maskin går ju tre gånger i slingan per dygn som den står nu istället för 11ggr.
 
Ja så kan det ju vara att jag måste ha i ett nytt batteri :eek: Min maskin går väldigt ofta till laddstationen. Läste någon gång om att man kunde köpa batterier från biltema då orginal batteriet är rätt dyrt men jag kommer inte ihåg hur dom gjorde med sammankopplingen tror man köpte två batterier och gjorde någon sammankoppling.
 
jorsm skrev:
Ja så kan det ju vara att jag måste ha i ett nytt batteri :eek: Min maskin går väldigt ofta till laddstationen. Läste någon gång om att man kunde köpa batterier från biltema då orginal batteriet är rätt dyrt men jag kommer inte ihåg hur dom gjorde med sammankopplingen tror man köpte två batterier och gjorde någon sammankoppling.
Jag hade köpt litiumceller istället. Men visst är det lite kopplande för att få till det.
 
Har inte haft inne den på service någon gång sedan den var ny men ska man lämna in den och dom byter allt som dom tycker är slitet och sedan i med ett original batteri blir väl det nästan dyrare än att köpa en ny :wow: Förresten en liten fundering jag har ett område runt garaget och runt dammen där inte min maskin kommer åt så där är det handklippning som gäller, om man köper en ny worx kan man då bara koppla in den nya laddaren i den befintliga slingtråden och låta den nya maskinen klippa trädgårdsbiten, sedan skulle man ju kunna koppla in den gamle och låta den klippa runt garaget och dammen
 
Kollade klipptiden igår den var ute 15 min och klippte, på vissa ställen där gräset är lite tätare så nästan maskinen stannar sedan gick han hem och laddade 45 min innan den gick ut igen. Letar batterier men inte hittat något till vettigt pris. Funderar lite på en ny worx:confused: är dom nya modellerna väldigt mycket bättre än den gamla modellen som jag har.
Jag har ju haft min i 4 år och aldrig servat den eller bytt batteri :confused: Om man skulle köpa en ny så borde man väl bara kunna ställa den nya laddstationen där den gamle står och bara pilla i trådarna och köra igång. Sedan skulle man ju kunna använda den gamle maskinen bakom garaget och runt dammen där jag annars måste handklippa :mad:
 
4 år känns ju lite så där... Du måste byta laddstation om du köper ny men slingan fungerar ju.
Och kika runt lite på marknaden, du kanske väljer något annat märke nu... Gardena ligger ju rätt bra i pris t.ex.
 
Testade att minska klippytan normalt klipper den på drygt 1400 kvadrat klippte tråden och minskade till ca 700 kvadrat då klippte den första gången i 45 min och laddade sedan i 60 min för att sedan klippa i 80 min och ladda i 65 min :cool:
känns ju inte helt fel. Funderar på hur man skulle lösa det så man hade tomten avdelad i 2 st områden på ca 700 kvadrat, bästa vore väl om man hittade en bra begagnad worx så vore det enkelt eller om man kunde komma över bara en laddstation fast då måste man ju flytta maskinen mellan områdena för hand :confused: Känns som om man kunde få till det med att minska klippytan på något sätt men jag blir inte riktigt klok på det hur jag ska lösa det men får man till det att maskinen klipper runt 80 min så lär väl problemet med dom djupa spåren upphöra då den inte lär gå slingan hem så många gånger som den gör nu.....Någon som har ett bra förslag på hur man skulle kunna lösa det. Som det var innan testet så har den en jäkligt lång väg hem till laddstationen kan försöka få till någon skiss på hur tomten ser ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.