Godkväll. Ja som rubriken lyder hann jag och sambon inte njuta i mer än två veckor av det nyslipade och hårdvaxade golvet. Hur det gick till kan vi lämna därhän men det är ett vitrinskåp som släpats. Repan är uppskattningsvis 2 mm djup och nu när möblerna är på plats är det inte tal om att slipa en tredje gång. Finns det någon med erfarenhet som kan tipsa om produkter?

Tack på förhand.
 
  • Repa i nyslipat och hårdvaxat parkettgolv orsakad av släpat vitrinskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M OscarEricsson1 skrev:
Godkväll. Ja som rubriken lyder hann jag och sambon inte njuta i mer än två veckor av det nyslipade och hårdvaxade golvet. Hur det gick till kan vi lämna därhän men det är ett vitrinskåp som släpats. Repan är uppskattningsvis 2 mm djup och nu när möblerna är på plats är det inte tal om att slipa en tredje gång. Finns det någon med erfarenhet som kan tipsa om produkter?

Tack på förhand.
Sådana blunders är vi flera som gjort. Hos mig var det en garderob som absolut skulle flyttas. Det trollar du bort med ett reparationskit. https://www.bauhaus.se/reperationsk...fC7nnxskTXmjW84I5ry-FzzjvukAgLoQaAkzXEALw_wcB
Jag har använt ett liknade från annan tillverkare. Sök på
Parkettvax för fler alternativ. Blir istort sett osynligt när du fått laborera med de olika färgvaxerna så det stämmer med din golvnyans.
 
En naturlig produkt som du säkerligen redan har hemma i juletider är en valnöt, det används ofta vid restaurering av snickerier. Testa att gnugga valnöten över repan och se om det ger önskad effekt
 
M MasMats skrev:
Sådana blunders är vi flera som gjort. Hos mig var det en garderob som absolut skulle flyttas. Det trollar du bort med ett reparationskit. [länk]
Jag har använt ett liknade från annan tillverkare. Sök på
Parkettvax för fler alternativ. Blir istort sett osynligt när du fått laborera med de olika färgvaxerna så det stämmer med din golvnyans.
Stort tack för ditt lugnande svar. Befarade det värsta men nu blev kvällen plötsligt behagligare.
 
A ati skrev:
En naturlig produkt som du säkerligen redan har hemma i juletider är en valnöt, det används ofta vid restaurering av snickerier. Testa att gnugga valnöten över repan och se om det ger önskad effekt
Kanske värt att prova? Lite osäker på hur valnöt och ek smälter samman, men det kan ju absolut vara något om reparationskitet inte hjälper.
 
S
Jag skulle ta samma olja och lagt på repan och sen torka av. Repan blir kvar men färgen blir samma som resten av golvet.
 
  • Gilla
MartinEricsson1
  • Laddar…
Oavsett resultat hoppas jag på uppföljning. Har också hårdvx på golven...
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Oavsett resultat hoppas jag på uppföljning. Har också hårdvx på golven...
Uppdatering kommer! Har fullt upp den närmsta tiden men detta hamnar högt på priolistan.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.