Vi rennoverar vårt 50-tals funkishus. Stilen är ganska stram och modern. Vita väggar, ljus ekparkett, raka linjer, fönsterbrädor i Carrara marmor, 30 mm tjocka.

Nu har vi kommit till övervåningen... Eftersom vi har satt in nya ganska tjocka fönster (Velfac Riber) är fönsternischarna endast 6 cm djup på övervåningen.

Vilket djup på fönsterbräda kan rekommenderas?

Jag har provat med en planka med 5 cm överhäng och det ser ganska snyggt ut, men fönsterbrädan blir ju fortfarande väldigt smal att t.ex. ställa krukor på (11 cm). Om jag går upp till t.ex. 16 cm djup fönsterbräda får jag ju 10 cm överhäng. -Är rädd att det ser konstigt ut?

På nedervåningen blev det nya tjockkare väggar och där är djupet på fönsterbrädorna 18-20 cm beroende på fönster med endast 2 cm överhäng. Tycker det blev väldigt snyggt och lagom "modernt".

Tacksam för tips/Lars
 
S
Du får väl ha små blomkrukor då :)
 
Sitter det radiatorer under fönstren kan du gott kosta på dig fönsterbänkar ut till radiatorns framsida. Har du inget monterat under fönstren bör du betänka att en fönsterbänk är absolut sämsta möjliga sätt att förbruka värdefull rumsyta. Blommor kan du ju ha antingen på andra sidan fönstret, eller på en flyttbar blombänk eller piedestal.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
BirgitS
M Mandala1 skrev:
Jag har provat med en planka med 5 cm överhäng och det ser ganska snyggt ut, men fönsterbrädan blir ju fortfarande väldigt smal att t.ex. ställa krukor på (11 cm). Om jag går upp till t.ex. 16 cm djup fönsterbräda får jag ju 10 cm överhäng. -Är rädd att det ser konstigt ut?
Om du har fina blommor, prydnadssaker eller lampor på fönsterbrädorna så är det ingen som tänker på hur mycket fönsterbrädorna skjuter ut framför väggen eftersom de är fullt upptagna med att titta på sakerna i stället.
 
Skall man ha gardiner för fönstren blir det ju inte så snyggt om fönsterbänken sticker för långt in.
Då kan ju en separat bänk, som Strip föreslår vara bättre. Fönstren kan man ju använda för att titta på utsikten.

Så här skall det egentligen se ut, 28 cm fönsternischer :)
Fönsternisch med en djup fönsterbänk som visar en prydnadslampa och en liten skål framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.