Vill först tacka hela forumet för många timmars inspirerande läsning, och bjuder härmed på följande nöt att knäcka.

Efter första vintern i huset funderar jag på om det inte vore trevligt med en braskassett i öppna spisen att värma upp huset med. Man får ju tända eld på saker och samtidigt känna sig lite ekonomisk. Vad kan gå fel?

MEN!

Min öppna spis är riktigt djup.
Braskassetten med modellnummer 210 från keddy har jag ögonen på. Min öppna spis ser ut som följer:
brasbild6.jpg
"Botten" är alltså ca 82 cm djup (!), och det är ca 52 cm in från kanten till att själva rökgången börjar. Hålet har bredd 61, höjd 56. Hoppas det syns på bilden att "botten" är avsmalnande inåt, men de flesta kassetter verkar vara konstruerade med sådana förhållanden i åtanke.

Innan ni börjar säga "bila ner skiten" vill jag påpeka att jag trots allt gillar utseendet som spisen har just nu, och vill allra helst slippa ta fram stora apparaten igen, även om den är rolig att använda:
koket39.jpg
Och ja, jag förvarar min kap/gersåg i öppna spisen, för tillfället i alla fall. Det är en del renovering på gång som ni ser.

Ungefär såhär skulle Keddys 210:a se ut i min öppna spis, i genomskärning:
brasbild4.jpg
Som ni ser skulle antingen ett rökrör från ovansidan av braskassetten hamna direkt i teglet, eller så skulle jag behöva flytta in braskassetten så långt in i spisen att den skulle försvinna in i avgrunden. :p

Min fråga är helt enkelt om det finns braskassetter med "rökröret" på baksidan istället för ovanpå.
Eller är det bara att knacka ner skiten?
Eller har någon en annan lösning?
 
Redigerat:
brasbild7.jpg
Lägger till en genomskärning från ovansidan också för tydlighetens skull. Botten av öppna spisen är riktigt osymmetrisk, och jag har ingen aning varför den är byggd så, men så är huset från 1896 och det kan väl vara så att olika uppvärmningslösningar kommit och gått under den tiden och satt sina spår.
 
sverigekassetten har rör bakåt. Tyvärr inte ett dugg bättre än keddy och behöver även den ett betydligt större utrymme ovanför kassetten för luftcirkulationens skull. Ev kan du ha ett galler infällt i marmorplattan och borra el bila ner en kanal snett nedåt till kassetten så värmen tar sig ut i rummet annars kommer du att bli grymt besviken om den enda värmen sker genom strålningsvärme från glasluckan. Skissa hellre på en lösning med at bila ner den främre utbyggnaden och ev satsa på en eurofire el Handöl. De dekorativa utsmyckningarna på sidan lär väl vara en baggis att kopiera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.