Jag försöker lösa sjövatten till vår trädgård. Vi bor ganska nära sjön men har ingen egen sjötomt. En tidigare ägare här har lagt ner en sjövattenledning (PEM) som kommer upp på vår tomt, via en skarv under den kommunala marken mellan oss och sjön. Den här ledningen är dock ganska lång, med en fallhöjd på "några" meter (jag tippar på 3-4m i snitt). Vi vet inte heller ifall den förgrenar sig några gånger på vägen. De alternativ jag har nu är att:

1. Chansa på att sätta en vanlig hydroforpump på vår tomt och hoppas på att den kan suga vatten upp till oss och sen trycka det vidare runt på tomten.

2. Använda skarven på den kommunala marken och koppla på en pump där och ställa den inne på grannens mark (jag får antagligen göra det men då måste jag dra väldigt lång skarvsladd och allting blir väldigt temporärt över säsongen

3. Bara slänga ut en enkel slang i sjön på grannens mark, med en pump där och trycka vattnet upp till oss via enkla slangar och en skarvsladd på staketet?

Vad jag förstår skulle de flesta lösningarna vara bäst med en hydroforpump. Hur stor skillnad är det mellan dessa och vad de klarar? Kan det vara så att en dyrare klarar att suga upp till vår tomt så det är värt merkostnaden? Målet är ju att kunna vattna ca 6-700m2 gräsmatta plus lite droppslangar i rabatter. Det finns ju allt från pumpar för strax över tusenlappen på 600w och pumpar på 1300w som kostar det fyrdubbla.

Enkel skiss över tomten. Krysset på vår tomt är där sjövattenledningen kommer upp på vår tomt och sen går den vidare ut i sjön via skarven vid nästa kryss. Det som beskrivs som "grannen" är en tomt där jag säkerligen kan få lägga ut grejer över sommaren men det blir ju inte lika permanenta lösningar då.
Handritad skiss av ett område med gräs, grus och en sjö, samt en kommunicerad markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oavsett pump så kan den inte suga mer än ca 8 meter. Det är på trycksidan som det gäller. Inte så stor höjd skillnad sjö/tappställe, men tänk till på att du bör ha en pump som kan ge min 3,5 bar och en sådan här ska klara det.
https://www.bauhaus.se/husvattenverk-neptun-1
 
J jonaserik skrev:
Oavsett pump så kan den inte suga mer än ca 8 meter. Det är på trycksidan som det gäller. Inte så stor höjd skillnad sjö/tappställe, men tänk till på att du bör ha en pump som kan ge min 3,5 bar och en sådan här ska klara det.
[länk]
Ok, men sughöjden på 8m är 8m vertikalt, inte slanglängd?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Ok, men sughöjden på 8m är 8m vertikalt, inte slanglängd?
8m vertikalt.
Den teoretiska gränsen är beroende på atmosfärstrycket, vilket är c:a 10m, men det finns ju förluster och det är skillnad på lågtryck - och högtrycksväder också. Vid gränsfallet, så är flödet lika med 0, så bra med marginaler.
 
Redigerat:
Den huvudsakliga skillnaden är väl att en pumpautomat har en behållare ( hydropress) och en tryckvakt och om du stänger av vattenuttaget, så stannar pumpen när behållaren uppnått maxtrycket. Hydropressen har då en liten buffert, som tas ut innan pumpen återstartar.
Själv har jag 2 st pumpautomater vid fritidshuset och jag köpte då den lite starkare typen :
Svart pumpanläggning med blå detaljer, pris och användarbetyg synliga, för bevattning och sommarstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit : Ibland använder jag ocksä en lös pump på 800W ( från en skrotad pumpautomat), som jag ställer direkt på bryggan och doppar sugslangen ( med sil och backventil) direkt i sjön. Drar sedan trädgårdsslang upp på tomten ( nivåskillnad max 2 m).
 
Redigerat:
Backventil vill du även ha, du kan behöva fylla ledningen för att få något tryck. Personligen hade jag nog först provat att trycka vatten genom ledningen innan jag köpte grejer. Kan man ju även trycksätta för att se läckage.
 
B BosseHansson skrev:
Backventil vill du även ha, du kan behöva fylla ledningen för att få något tryck. Personligen hade jag nog först provat att trycka vatten genom ledningen innan jag köpte grejer. Kan man ju även trycksätta för att se läckage.
Men backventil sätter jag väl i änden på sjövattenledningen? Eller behöver pumpen ha en backventil? Jag vill ju iaf kunna fylla pumpen manuellt när allt är ihopkopplat
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Men backventil sätter jag väl i änden på sjövattenledningen? Eller behöver pumpen ha en backventil? Jag vill ju iaf kunna fylla pumpen manuellt när allt är ihopkopplat
Ja du har den på sjösidan.
 
Se uppdatering av inlägg 6.
 
Hur stor nytta har jag av tank? Jag tänker att den bara körs när jag vattnar och då kommer den ju behöva köra konstant oavsett. Men sen slog det mig att vi skulle vilja ha en droppslang också. Är det då bättre med tank? Annars lockar en sån här. https://cdon.se/hem-tradgard/vonroc...-1000w-3500l-h-med-tryckvakt-c108717479095544 Hög effekt och billigt. Det senare är bra för att vi inte ens vet om det kommer att funka :)
 
Så länge elen sitter i eller du har tank nog för läckage. Men du vill väl inte ha pumpen slår av och på för mycket?
 
B BosseHansson skrev:
Så länge elen sitter i eller du har tank nog för läckage. Men du vill väl inte ha pumpen slår av och på för mycket?
Nej jag vill väl inte det. Men om jag öppnar upp fullt med bevattning så kommer den väl gå konstant under den tiden antar jag, oavsett tank. Det är väl mer en droppslang jag oroar mig för
 
Har du ingen trycktank kommer pumpen att få hicka och gå sönder, detta p,g,a att pumparna tål inte att starta/stoppa med ca 5 sek intervall. Så vill du ha en pump kvar till nästa år, så tar du en komplett med allt monterat, det lönar sig även för droppvattning
 
Nu är pumpen inkopplad och provkörd men jag får ingen riktig fart på vattnet. Jag fyllde på i pumpen och nivån är stadig där. När jag kör igång hostar den ut en skvätt och övergår sen till att bubbla. Hur länge vågar man låta den stå och bubbla utan att den går torrt och motorn havererar? Hur vet man att bubblandet beror på luft i slangen (mycket troligt att det finns massor luft i den) och inte på att slangen läcker på vägen eller att sughöjden är för stor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.