Jag håller på och bygger ett eget DIY villalarm som komplement till Verisure.

Från Verisure har jag bara ett grundpaket (kamera, 2 magnetkontakter, 2 PIR-sensorer, 1 svag siren)

Men parallellt har jag börjat skissa på ett eget villalarm med 12 PIR-sensorer, magnetkontakter och vibrationssensorer till alla fönster och ytterdörrar, 5 sirener. Hur larm ska triggas vet jag inte ännu. Det beror på hur många ”false positives” sensorerna skapar. Jag tänker mig något i stil med att 1 sensor triggar en notis till mig, 2 sensorer triggar en notis som leder till larm om jag inte de-eskalerar inom 30 sekunder. Larm är sirener och SMS till grannar och anrop till larmtjänst.

Än så länge finns bara delar av lösningen ovan på plats. Något som började som ett litet hobbyprojekt har kanske gått för långt (eller kanske inte med tanke på allt skit jag läser varje gång jag är inne på Aftonbladet), och kan bli mycket mer omfattande än sensorerna jag har från Verisure.

Det här är mitt eget hopkok. Har någon annan här gjort något liknande? Vilka sensorer använder ni? Hur ser er larmtrigger och ert larm ut? Har ni ändå kvar Verisure eller motsvarande?
 
Redigerat:
Kommer installera brandvarnare popp här hemma. Tänkte nyttja en av dem som siren vid inbrott och vattenläckage.

Jag har ganska låga ambitioner för inbrottslarm och nöjer mig att ha ett som bara funkar när huset har el och internet. Mitt huvudsyfte är temp kontroll av spabad, hus samt brand och gör det med hjälp av en homey. Hittils väldigt nöjd.
 
K köpthusvadnu skrev:
Jag håller på och bygger ett eget DIY villalarm som komplement till Verisure.

Från Verisure har jag bara ett grundpaket (kamera, 2 magnetkontakter, 2 PIR-sensorer, 1 svag siren)

Men parallellt har jag börjat skissa på ett eget villalarm med 12 PIR-sensorer, magnetkontakter och vibrationssensorer till alla fönster och ytterdörrar, 5 sirener. Hur larm ska triggas vet jag inte ännu. Det beror på hur många ”false positives” sensorerna skapar. Jag tänker mig något i stil med att 1 sensor triggar en notis till mig, 2 sensorer triggar en notis som leder till larm om jag inte de-eskalerar inom 30 sekunder. Larm är sirener och SMS till grannar och anrop till larmtjänst.

Än så länge finns bara delar av lösningen ovan på plats. Något som började som ett litet hobbyprojekt har kanske gått för långt (eller kanske inte med tanke på allt skit jag läser varje gång jag är inne på Aftonbladet), och kan bli mycket mer omfattande än sensorerna jag har från Verisure.

Det här är mitt eget hopkok. Har någon annan här gjort något liknande? Vilka sensorer använder ni? Hur ser er larmtrigger och ert larm ut? Har ni ändå kvar Verisure eller motsvarande?
Snyggt!

Är inne på något liknande. Kör med telldus. Fast har har sagt upp mitt Verisure. Känner att det inte tillför något mervärde. Ringa 112 kan jag göra själv och som komplement har jag flera mätverkskameror som jag kan koppla upp mig emot vid larm, som dessutom själva startar inspelning vid rörelse. Kör just nu dlinks system men funderar på arlo.

Så, telldus + något molnbaserat kamerasystem kommer man väldigt långt med. Koppla på ifttt så är möjligheterna nästintill oändliga.
 
K köpthusvadnu skrev:
Jag håller på och bygger ett eget DIY villalarm som komplement till Verisure.

Från Verisure har jag bara ett grundpaket (kamera, 2 magnetkontakter, 2 PIR-sensorer, 1 svag siren)

Men parallellt har jag börjat skissa på ett eget villalarm med 12 PIR-sensorer, magnetkontakter och vibrationssensorer till alla fönster och ytterdörrar, 5 sirener. Hur larm ska triggas vet jag inte ännu. Det beror på hur många ”false positives” sensorerna skapar. Jag tänker mig något i stil med att 1 sensor triggar en notis till mig, 2 sensorer triggar en notis som leder till larm om jag inte de-eskalerar inom 30 sekunder. Larm är sirener och SMS till grannar och anrop till larmtjänst.

Än så länge finns bara delar av lösningen ovan på plats. Något som började som ett litet hobbyprojekt har kanske gått för långt (eller kanske inte med tanke på allt skit jag läser varje gång jag är inne på Aftonbladet), och kan bli mycket mer omfattande än sensorerna jag har från Verisure.

Det här är mitt eget hopkok. Har någon annan här gjort något liknande? Vilka sensorer använder ni? Hur ser er larmtrigger och ert larm ut? Har ni ändå kvar Verisure eller motsvarande?
Funderade på att göra något liknande, men insåg snabbt att det inte var helt lätt att nå upp till den driftsäkerhet och sabotagetålighet som ett riktigt inbrottslarm har (då menar jag inte Verisure utan typ Vanderbilt SPC eller DSC). Så i stället för att använda mitt hemautomationssystem som larmsystem, så fokuserade på att integrera larmsystemet med hemautomationssystemet så att man kan dra nytta av larmets alla rörelsedetektorer, magnetkontakter och rökdetektorer för att styra saker i hemautomationssystemet. Om inte annat en väldigt kostnadseffektiv lösning.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.