Skrotade en kyl/frys kombo med två kompressorer som jag tänkt använda för att fylla bollar och däck.
Vet att fal är jättelåg men den var ändå förvånansvärt bra på att komma upp i tryck och volym.
Följande tider noterades mot en 24 liters tank:4 kg 5,5 min
5kg 7,5 min
6kg 9,5 min
7kg 11,5 min
8kg 13,5 min således linjärt förlopp.
Den klarade ej att starta upp mot mottryck utan stängde av dock utan att vara mer än ljummen.
Efter att gjort tanken trycklös startade den åter spontant vid 19 min,tryck eller tempbrytare?
Nöjd med resultatet och monterat på platta med bärhandtag,ska fixa liten tank ex vis från brandsläckare
eller liknande på några liter,kommer att duga till beskrivna uppgifter tror jag.Vet att jag får pytsa i en skvätt oja i insuget ibland och ev dränera vatten då och då men den har bara kostat en elsladd och kopplingsdosa och lite skruv o mutter,den enda jag behöver köpa är en koppling typ cejn för 50 kr så är den klar för bruk.Lite larvigt kanske när man får en 12V kompressor för några 100kr och en 8 liters 230V för 500kr på Jula men kul hempula en smula,Avstår nog blid då den är jätteful...
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Haha underbart med sådana här hemkok! Älskar det. MEN; with out pics it didnt happen!!
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
20160625_225554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Varför lägga ut 500 kr på något som du byggt ihop av överblivna delar och som fungerar till tänkt ändamål:)
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
Så ful tycker jag inte det blev.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
G
Grannen har en dylik apparat, byggd av kompressorn från ett 70-talsskåp. I det närmaste ljudlös och fyller en boll eller en mindre pool mycket snabbt :) Är avundsjuk.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Jag har hört att man bör vara lite försiktig med att använda just brandsläckare som tryckluftstank.
Vet inte hur allvarligt det är dock.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Mikael_L
Lostmoose skrev:
Jag har hört att man bör vara lite försiktig med att använda just brandsläckare som tryckluftstank.
Vet inte hur allvarligt det är dock.
Den saknar säkerhetsventil.

Så blir det utsatt för sånt tryck att den rämnar blir det riktigt allvarligt!
Jag menar verkligen detta, riktigt allvarligt, komprimerad gas är mycket farligt i jämförelse med komprimerad vätska. Jag har i yrket utfört en hel del tryckprovning.

Jag vet inte vad brandsläckare tål i tryck, säkert olika för pulver, kolsyra, vtten/skum.
Kolla upp detta! Jag försökte googla fram lite, men tröttnade efter en sida med träffar.

Det finns en massa olika tryckkärlsdirektiv och regler, men ofta krävs det att tryckbehålleren är designad och provad för 3ggr högre tryck än arbetstryck, eller ännu mer.
 
  • Gilla
sagan1 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att en sån här kompressor är så gott som ljudlös är ju verkligen ett skäl att fundera på att bygga en själv. :)

Den duger inte till alla slags arbeten, men har man rätt slags tryckluftsbehov (kanske vid en arbetsbänk eller så) så är det ju utmärkt att slippa höra vrålet från den vanliga kompressorn lite då och då.


Hur var det med smörjningen. Visst är det olja tillsammans med gasen i köldbärarkretsen som smörjer kompressorn? Och det är därför som sagan1 skriver om en droppe olja i insuget då och då ...?

Går det att lösa detta på något annat, lite mer permanent vis?

Och om man vill tömma ett gammalt kylskåp på freon, hur bär man sig då åt?
Åker man till en kylteknik-firma och ber dom ta hand om den farliga gasen?
 
En brandsläckare är ofta utrustad med manometer brukstryck ca.16 bar
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
I
Mikael_L skrev:
Att en sån här kompressor är så gott som ljudlös är ju verkligen ett skäl att fundera på att bygga en själv. :)

Den duger inte till alla slags arbeten, men har man rätt slags tryckluftsbehov (kanske vid en arbetsbänk eller så) så är det ju utmärkt att slippa höra vrålet från den vanliga kompressorn lite då och då.


Hur var det med smörjningen. Visst är det olja tillsammans med gasen i köldbärarkretsen som smörjer kompressorn? Och det är därför som sagan1 skriver om en droppe olja i insuget då och då ...?

Går det att lösa detta på något annat, lite mer permanent vis?

Och om man vill tömma ett gammalt kylskåp på freon, hur bär man sig då åt?
Åker man till en kylteknik-firma och ber dom ta hand om den farliga gasen?
I en kylinstallation förekommer det att man tvingas göra en eller flera U-böjar för att oljan ska cirkulera, om jag minns rätt på var femte meter. Dock är det stor skillnad på en ledning som ligger på ett nära nog konstant tryck eller en som har fritt blås, mycket mer olja kommer att lämna kompressorn i sistnämnda fallet. Huruvida det finns någon oljefälla med återledare vet jag ej, problemet är ju att det enbart är oljan som ska tillbaka. Jag vet att det var ett stort problem på stora ammoniak anläggningar där man fick utföra proceduren manuellt, så skulle man kunna göra.
Tömma ett kylskåp på gas ut i atmosfären är straffbart! Dock inte om man råkar ha ett som gått läck.:rolleyes: Dessutom bör man beakta typ av medie, ex. R134a är detsamma som finns i kylspray, det skulle inte ge mig dåligt samvete att punktera en sådan om behov fanns.
Men vill säga att jag inte, trots att kompressorn går tyst, skulle experimentera med en dylik anordning. För farligt.
 
  • Gilla
abbe_
  • Laddar…
Jag vet att komprimerad gas är ngt helt annat än komprimerad vätska och ska ha säkventil på 8 bar och en gasolflaska som tryckkärl en sådan gammal hög,blå,som gärna användes till strumplampor förr.Blir lite försenad då de Mecc kopplingar jag köpte var värdelösa och läckte,o ringarna pajade direkt, ska reklamera!Får se om jag törs använda slang o klämmor,blåste en slangkläma o slang vid test men då utan reservoar så trycket ökade snabbt efter tillslag då endast en slangsnutt utgjorde reservoar annars löda nipplar.Har faktiskt fem riktiga kompressorer där kronan på verket är en hjulburen trefasare med 2x75 l tankar som varit flyglarmapparat hos försvaret,jag gillar kompressorer!
 
Nu lött på nippel på kopparröret på trycksidan med silverlod sätta dit 3/8 trevägs koppling för 8 kg säkerhetsventil och snabbkoppling typ cejn så ingen kan oroa sig över säkerheten,medger att det var halvfarligt då jag skjöt en slangklämma på ett av barnens ben när jag testade utan tryckkärl...
 
Nu är den klar med säkerhetsventil på 8 Bar.Denna ger jag till granne den andra med tank av gasoltub behåller jag själv även den har säkerhetsventil.
20160702_134728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Med säkerhetsventil blir det nog kanonbra.(y) Den behöver ju inte vara någon biffig säkerhetsventil heller, den behöver ju bara klara det rätt låga flödet som kompressorn ger.

Om kompressorn har svårt att starta mot mottryck så funderade jag på om det skulle kunna vara en lösning att ha en backventil på ingången till tanken, och sen ett pyttelitet läckage på röret mellan kompressor och tank, som gör att detta rör blir trycklöst en liten stund efter att kompressorn slagit ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.