Tjena mittbena

Sitter och filar på konstruktionen av egna parallellguider. Idén fick jag efter att ha sett en användare på ett amerikanskt forum göra egna parallelguider...
Ngn här med egna erfarenhet som ni vill dela med er?
 
  • 1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det blir ngt i stil med dom...

Med dessa blir kanterna parallella och det är väldigt lätt att ställa in bredden på den skiva man vill såga. Ofta brottas jag med att om man ska såga med skena så lägger man gummilisten vid ena markeringen, justerar skenan så att den ligger i linje med markering nummer 2 och i 9 fall av 10 så flyttar sig skenan vid första markeringen. Har man otur så flyttar den sig över så man måste lyfta skenan försiktigt för att se var markeringen är. Dessutom så markerar jag ofta med blyerts, vilket har nästan samma färg som gummilisten så det kan vara svårt att se ibland. Har inte köpt transparenta lister ännu.
Kanske lite otydligt på bilderna men det sitter alltså stållinjaler fast på dom 2 armarna i bilderna ovan.
 
Jag har reflekterat över samma problem med att det är svårt att flytta skenan till markeringen. Min lösning är en helt annan än din. Min finns bara i teorin. Jag skall fundera på om jag vill göra den offentlig.
 
Lite off-topic: Angående att få skenan till strecket - 2 knivblad från en mattkniv nedkörda i träet och sen puttar jag försiktigt skenan mot knivarna, fungerar utmärkt. Problem om ytan är väldigt hård dock.
 
Ställa sågen på skenan vid markering 1 gör att den blir lite trögare att flytta på också.
Men det blir marginellt bättre ...
 
detta är alltså en lös "grej" som läggs på stycket, stållinjalerna sitter i en anordning som ligger flush med referens kanten? Ett stopp, eller?

Verkar mycket bra, När statar produktionen och kan du hålla bättre pris än Festool?

Gillar Daniel_N lösning, ska prova det nästa gång
Fast eftersom man är pryl idiot skulle ditt verktyg vara "must have"
 
mattiasp, Ja gör den offentlig....
 
Som det är nu så sitter den fast skruvad med ett skarvstycke. Har även undersökt vridit och vänt på ett otaliga aluminiumprofiler för att hitta en lämplig kandidat
 
Daniel_N skrev:
Lite off-topic: Angående att få skenan till strecket - 2 knivblad från en mattkniv nedkörda i träet och sen puttar jag försiktigt skenan mot knivarna, fungerar utmärkt. Problem om ytan är väldigt hård dock.
Fortsatt offtopic: wolfcraft enhandstvingar, eller Festools "skentvingar".

1. Med ehandstvingen (snäll variant på Danels knivhugg), sätt skenan ungefär rätt och sätt sedan ena strecket helt rätt. Sätt fast enhandstvingen vid det streck som är helt rätt (inte i skenan, utan framför gummilisten eller bakom den höga sidan beroende på vad som passar). Rätta nu till den andra sidan mot det andra strecket. Fungerar på hård yta.
2. Festools "skentvingar". Sätt skenan ungefär rätt, sätt sedan ena strecket helt rätt. Spänn med skentvingen där strecket är helt rätt, och flytta det andra strecken tills det också är helt rätt. Slätt tvingen och kontrollera (gummit platas ut lite).

--- Mats ---
 
Jag håller tryck med handen vid första markeringen bara när jag justerar vid den andra, brukar funka bra. Eller ena foten/skon, rätt ofta, om det inte är i garaget jag är (för på andra ställen hamnar sågandet allt som oftast på golvet över några reglar).

Knivblad är en trevlig ide men jag skulle behöva ha något större jag inte slarvar bort för det. Gärna nåt med handtag man kan trycka fast eller hamra fast försiktigt. Fantiserar jag vore det fint med typ stämjärn som har en rektangulär egg längst fram, en klingbredd tjock åt ena hållet och kanske två cm åt andra. Alltså typ ett vässat fyrkantsrör som är rektangulärt istället för kvadratiskt, med handtag. Tunt som tusan så man kan få ner det i ämnet så att det fastnar och står halvstadigt iaf.
 
Jag tycker nog att den stora fördelen med Masses projekt är enkelheten att kapa till samma mått repetitivt. Sätt måttet en gång och såga på. Daniel_Ns ide var också en bra variant som jag ska ta till mig, men den löser ett i mina ögon annat problem.
 
krijo1 skrev:
Daniel_Ns ide var också en bra variant som jag ska ta till mig, men den löser ett i mina ögon annat problem.
Helt klart, den hjälper inte vid repeterbarhet, var lite off-topic där.

Det fina med knivbladen är dels att man slipper sikta efter ett blyertsstreck, att man kan trycka ner dem i "rispan" efter talmetern, och att, eftersom de blir "veka", att man inte trycker ihop gummit när man pressar skenan mot dem. Precis när knivbladet "vippar till" så är man framme. Precisionen blir väldigt hög.

Jag kan dock inte ta åt mig äran för att ha kommit på det. Jag har läst om det på John Lucas sida, woodshopdemos.com
 
Jag använder mig av en veritas ruler stop och mäter från baksidan av skenan. Bara att tryck stoppet mot matrialet och trycka skenan mot linjalen i en änden sen går man till andra änden av skenan och gör på samma sätt. Ger mycket god repeterbarhet tycker jag.
 
Sprängskiss... Liten ändring på stoppblocket
Håller på att jaga fatt i några spillbitar Corian, Då framförallt till T-stycket. Annars lutar det mest åt Aluminium eller Akryl
 
  • 3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.