Hej
Har slagit upp en stomme till ett föråd som ska ha pulpettak.
Byggnadens ytter mått är 3x6.5m

Bjälklaget är bygg med 45x120 på plattor med ca 1m mellanrum

Syll med bondsågat 50x100mm

Väggar är byggda med bondsågat 50x100mm

Hammarbandet har jag jackat ur för 45x170 c24 i överkant sen lagt 50x100mm bondsågat på det

Främre vägg är 2.5m
Bakre vägg 2m

Takbalkar är 50x225 bondsågat på 120cc
Snözon 2

Till frågorna

Skulle köpa råspont och då fanns endast 17x95 i bra längd, tänkte inte mer på det då jag satt sonna förr till plåttak.

Men sen kom jag hem och börja räkna lite
och stämma av med svenskt trä appen..

Och kom fram till att jag har för lite taklut för plåt och borde då välja papp som takklädnad.. Men papp kräver tydligen 23mm spånt?

Så jag undrar hur jag ska gå vidare?

Slå dit 17 sponten läkt och köra plåttak endå?

Lägga dubbla lager med 17 spont sen läkt och plåt?

Älda upp all 17 spont å köpa nytt?

Sätta upp fler takbjälkar 50x225mm för att få ut 60cc å köra med 17 spont?

Sen undrar jag generelt vad jag ska köra på för strö och bärläkt? Beroende på lösningen som blir så klart..

Tänkte även höra hur jag ska lösa underlagspappen i innerhörnen som blir i framkant på taket? Kommer köra trekantslist på sidor och upp på taket,.då det var svårare att hitta staketregel.

Undrar även hur man löser vindskivor och plåt?

Mvh
Träkonstruktion, byggarbetsplats, skogsbakgrund, stege, virke, grus, pågående byggprojekt av liten träbyggnad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Ser att många har vart här och kikat men inte viljat/kunnat svara..

Så jag uppdaterar lite själv..

Vart i kontakt med plåtslagare och diskuterat...

Plåt tilvärkaren godkänner ner till 10 graders lutning på korrigerad plåt om taket inte har några skarvar på längden, och inte har några genomföringar som tex skorsten.. Dom säkrar upp med att man ska ha tätband i skarvarna dock...

Plåtslagaren sa att det funkar om man lägger dubbel omlott på plåtarna utan tätningsband.. Frågade även om min 17mm spont, Och det funkar om man lägger ströläkt på takbjälkarna 120cc sen lägger i mellan dom med och sätter bärläkten på 40cc..
 
S
Det var ett väldigt jobb för ett enkelt förråd..?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mattsvart skrev:
Hej
Ser att många har vart här och kikat men inte viljat/kunnat svara..

Så jag uppdaterar lite själv..

Vart i kontakt med plåtslagare och diskuterat...

Plåt tilvärkaren godkänner ner till 10 graders lutning på korrigerad plåt om taket inte har några skarvar på längden, och inte har några genomföringar som tex skorsten.. Dom säkrar upp med att man ska ha tätband i skarvarna dock...

Plåtslagaren sa att det funkar om man lägger dubbel omlott på plåtarna utan tätningsband.. Frågade även om min 17mm spont, Och det funkar om man lägger ströläkt på takbjälkarna 120cc sen lägger i mellan dom med och sätter bärläkten på 40cc..
Om du valt vanlig korrugerad plåt på 2x2" eller 2x3" kunde du väl fått på taket i dag?
 
Jo blev nog lite överarbetat får jag hålla med om.. Jo taket jadde kunnat vart klart idag, men blev osäker nör jag läste igenom svenskt trä appen.. Jobbar inom bygg men inte just rent snickeri och nu när dom flesta kolegorna är i semester tider så vill man inte störa i onödan... Så jag tänkte ett par snabba svar härifrån så kan jag köra vidare och sova gott utan grubblerier sas.. Är abbsolut inget proffs i konstruktion men har snickrat en del både i jobb och privat, skillnaden är att jobbmässigt så är det offtas fördig serverat det man ska slå upp..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skruva på plåt i morgon då, det är väl ett föråd och ingen altartavla du håller på med?
 
Jajjamen, imorgon åker 17 sponten på plats och även pappen som blir en Yep 2500 som kanske är lite överdrivet.. Plåt åker på om det hinns med..
 
Hej
Hur gör man på den höga delen med underlagspappen? Har kört trekantslist på kortsidorna,.ska de även sitta trekanslist i överkant? Blir svårt stt få till pappen utan att skära?
 
Övertänker/överarbetar du inte? På med duk eller papp och den korrugerad plåten nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.