Undrar om någon kan hjälpa mig med en sak. När vi beställde vårt hus (prefab av stort företag) så beställde vi grå takpannor till vårt hus mot extra tillägg (rött o svart är standard). Detta står specificerat i avtalet tillsammans med ett artikelnummer på takpannorna. So far so good men när de anlände strax innan julhelgen så är de "flammiga", alltså inte enfärgade. Vi kollar ser att det står "flash" bredvid färgbeteckning. Vi åker hem och kollar på leverentörens hemsida. Jo, det stämmer med artikelnumret. ´När vi skrev avtalet sa vi till säljaren att vi villa ha grå takpannor istället. Han skrev in det i avtalet... Vi har aldrig diskuterat att de skulle vara flammiga eller likanande. Vi ska försöka få säljaren att ta ansvaret för det som vi upplever att vi aldrig har beställt. Vi vill ha enfärgat grått tak! Vi inser dock att chansen att få rätt mot säljaren är liten eftersom det faktiskt står ett artikelnummer i avtalet som stämmer med det som levererades och vi skulle naturligtvis kollat varenda artikelnummer i hela avtalet...

Så frågan är: kan vi istället åberopa Distansköplagen för att få byta? Den gäller ju bara 14 dagar och nu är allt stängt. Vad gör man då?
 
Jag trodde att distansköplagen inte gällde specialbeställda varor, men det verkar inte vara glasklart:

"5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS2005:59&rm=2005&bet=2005:59
 
Om du vill hävda distansköplagen (vilket jag tycker låter lite långsökt) så borde det räcka att ni reklamerar leveransen skriftligen, där ert datum framgår av brevet, ev. kanske ni bör maila eller faxa in samma reklamation.

Om ert avtal säger grå, och ni har fått gråfalmmiga, så borde ni ha hett skapligt bra case gentemot säljaren. Det blir visserligen lite tolkningsfrågor om flammigheten är en väsentlig avvikelse från det ni har beställt.

Det är inte självklart att det ligger på er att kontrollera artikelnumret i beställningen.
 
Redigerat:
Så länge de inte är uppackade och monterade brukar det inte vara så svårt att byta takpannorna. Det handlar som regel om lagervaror, åtminstone för tillverkaren. Förvisso lite transportkostnader, men jämfört med att de ligger på taket och skall skickas ned för att en ny omgång skall upp så är det peanuts.
 
Tack. Nu har jag e-postat företaget så får vi se hur de ställer sig. Allt e stängt till den 12/1 vilket är surt för vi har lite brådis och blir nog lite försenade med bygget nu...

väsentlig avvikelse borde det verkligen vara! Detta är en bild på pannorna som levererades:

http://www.mjobackspannan.se/miljobildmp127.html

och detta är vad vi beställde:

http://www.mjobackspannan.se/miljobildmp107.html

Först när vi såg pannorna ute på bygget så tänkte vi att det faktisk kunde bli snyggt, alltså lite "liv och skiftningar". Det såg inte så dramatiskt ut. Men när vi kollade dessa bilder så ser det ju inte riktigt klokt ut!
 
Så de skrev in fel artikelnummer i beställningen, MP127 istället för MP107? Surt.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Så de skrev in fel artikelnummer i beställningen, MP127 istället för MP107? Surt.
Japp! och båda heter antracit grå, men MP 127 heter "Flash antracit grå" och i avtalet står det bara "antracit grå" fast artikelnumret som anges är MP 127 så texten är ju lite vilseledande kan jag tycka...
 
Om det i en text (avtal, kvitto, check, etc) beskrivs en summa skriven med bokstäver och med siffror - och de bägge inte överensstämmer har jag för mig att det är den som är utskriven med bokstäver som gäller. Har vi inte ett liknande fall här? korrekt namn i text men fel artikelnummer.

/per
 
Tack för alla svar! Företaget har bytt ut takpannorna. Det gick snabbt och de står för alla kostnader, skönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.