Vi har köpt en tomt av Mölndals kommun efter semstern förra året.
Då markarbetet på tomten hade påbörjats, upptäcktes två dräneringsrör (som ligger på komunens mark) någon meter från tomtgränsen som ej var besiktningsbara vid köptillfället. Dessa rör kommer från två ovanliggande fastigheter ur vilka ansenliga mängder dagvatten leds in på vår fastighet. Detta har orsakat problem och merkostnader under markarbetets gång. Vi har tvingats gräva ett dike två meter in på tomten för att leda bort det inkommande vattnet, samt bekosta extra fyllnadsmaterial för att dränera bort det vatten som letts in på tomten.

Vi har varit i kontakt med kommunen vid ett flertal tillfällen men de vill inte känna sig ansvariga för problemet då de stöttar sig på en punkt i köpekontraktet. "Omhändertagande av såväl dagvatten från fastigheten som dagvatten som evetuellt kommer in på fastigheten från utanförliggade områden, ombesörjs av köparna då kommunal anslutningspunkt saknas." Vi skrev på i tron om att punkten gällde endast regnvatten och ytvatten som rinner in på tomten, inte vatten som leds in på tomten från andra fastigheter.
Är det någon vänlig själ som vet vad som gäller i detta fall. Som vanligt är man helt utelämnad då man inte vet vad som gäller.
 
Låter som en märklig punkt i kontraktet, ungefär som om de vetat om problemet. Jag skulle råda dig till att tala med en jurist om det är större medkostnader för er. Skulle förvåna mig att kommunen med sina kartor inte kände till att de kommer ut dagvatten rakt på er tomt. Annars kan du ju alltid gå till tidingen med problemet.... 8)
 
Uppdatering:
Fått svar från kommunen igen. Enligt dom finns ej rören utmarkerade på deras kartor och de hävdar att de inte tar ansvar för att det ligger rör i deras mark som ställer till det för oss. Vidare avslutande de med att säga att vi skall ta upp det med de fastighetsägarna som rören kommer ifrån.
Kan man vända sig till någon annan? Finns det ingen politisk motpol till tjänstemänen på kommunen? Typ av nämd man kan ta upp sådana här ärenden i?
 
Hej a94marbo,
Håll gärna inlägget till en tråd. Då jag använder funktionen "25 recent posts" betyder det att du knuffar ut andra intressanta inlägg som jag inte kommer att läsa när du lägger in inlägget på multipla trådar.
Jag tror att du ökar dina chanser att få svar på dina frågor också.
Annars var ditt inlägg intressant och jag hoppas att det löser sig för dig.

mvh
David
 
a94marbo skrev:
Uppdatering:
Fått svar från kommunen igen. Enligt dom finns ej rören utmarkerade på deras kartor och de hävdar att de inte tar ansvar för att det ligger rör i deras mark som ställer till det för oss. Vidare avslutande de med att säga att vi skall ta upp det med de fastighetsägarna som rören kommer ifrån.
Kan man vända sig till någon annan? Finns det ingen politisk motpol till tjänstemänen på kommunen? Typ av nämd man kan ta upp sådana här ärenden i?
Skulle väl vara länsstyrelsen, din kommun säger så bara för att slippa kostnader. Ställ frågan till juristerna på detta forum kanske du får svar. Återigen om det rör sig om mindre belopp <20 000 att åtgärda problemet kommer en process nog kosta dig mer tid/pengar än det är värt. Du kan tala med fler instanser t ex Miljö och hälsaenheten. Det kan vara en miljöfråga också. Steg 1 är nog en jurist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.