Öppen poolvärmepump som visar kablar och interna komponenter under reparation eller service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någons hand håller en elektrisk kontakt med tecken på ärgning och fukt, eventuell orsak till displayfel på en poolvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen poolvärmepumpsdisplay från Gullberg & Jansson med synliga ärgade kopplingar och fuktigt batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en poolvärmepumps display med passerkort och sladdar, monterad på en texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppen display på en Gullberg & Jansson poolvärmepump med en hand som pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sökt med ljus och lykta för att få fram en manual för att byta display till Gullberg & Janssons poolvärmepump Q 20. Hittade inget. Inte heller hos tillverkaren. Var inte säker på att det var displayen som var problemet, jag talade med många om sannolikheten. En återförsäljare sade sig sälja 150 enheter per år, men inga problem med displayer. En servicetekniker menade att det inte var ovanligt, vilket gav mig hopp. Efter att ha tagit isär maskinkroppen så såg jag tecken på att det kunde vara det jag trodde. Ärgade kopplingar tex. Men även ett fuktigt batteri innanför den gamla displayen. Kanske hade det räckt att byta kablar och batteri för att lösa problemet, men eftersom jag köpt en ny display (med smart lucka, nytt för mig) så blev det det senare.
För att kunna ta bort den gamla displayen måste man försiktigt bryta upp den från utsidan, med en platt bred tunn mejsel som jag gjorde tex. Den gamla displayen skruvades nämligen utifrån, dvs bakom skärmen. När den gamla är borttagen så får man skruva den nya displayen (med lucka) från insidan. Ett tips är att öppna upp som jag gjort så att hela fronten är lös, på så vis går det att arbeta snabbt och smidigt. Skruvarna är rostfria, så de vill gärna röra sig från skruvdragare/mejsel. Håll koll på dem..
Resultatet tillfredsställande, jag fick igång den igen. Welcome summer!

F ö vill jag hylla de jag talade med på resan till målet. Ett stort tack till Kyl-Effekt AB på Ringön i Gbg som utan att tveka gav mig support och hjälp, trots den i sammanhanget ringa summan jag satte in för displayen. Alla jag talade med runt om i landet som också gav mig massor av input utan att tveka eller vilja ha betalt för tiden de lade ned på att hjälpa. Otroligt inspirerande och hoppfullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.