Vill du att även företag får delta i diskussionen i forumet?

  • Ja, det skulle berika diskussionen

    108 Röster 58,7%
  • Nej, det skulle förstöra diskussionen

    60 Röster 32,6%
  • Spelar ingen roll

    16 Röster 8,7%
  • Antal röster
    184
  • Omröstningen stängd .
Hur ställer du dig då till att blanda in företag i diskussionen i Byggahus forum? Det är ett faktum att många företag vill registrera sig för att bemöta kritik, rätta ut missförstånd eller bara propagera för sin vara. Bra eller dåligt?
 
Det låter bra.

Men dom borde få en egen kategori (som hustillverkarna) där dom kan svara på frågor och bemöta kritik, så dom "tar över" alla forum? det tror jag är en bra begränsning?


Mvh/A
 
Det låter OK i mina öron men precis som abbe_ säger säger bör det begränsas till en eller vissa kategorier.

Henrik
 
Jag tycker dom kan få husera i alla forum, men det ska vara klart och tydligt att det är ett företag. Ingen direkt reklam för egna produkter bör tillåtas, om det inte handlar om rena tips på hur deras produkt kan användas på bättre sätt osv.
Ingen smutskastning av andra företags produkter osv.
 
C
Håller med föregående talare, dom kanske kan ha en signatur "Representant för Blablabla AB", tillexempel, så jag röstar ja på den också.
 
StyrmanBerg skrev:
Jag tycker dom kan få husera i alla forum, men det ska vara klart och tydligt att det är ett företag. Ingen direkt reklam för egna produkter bör tillåtas, om det inte handlar om rena tips på hur deras produkt kan användas på bättre sätt osv.
Ingen smutskastning av andra företags produkter osv.
d^_^b

Tycker även en av avgift för dessa skall kunna debiteras.
Hade jag själv varit företagare i relevanta branscher och agerat här korrekt sätt så är det en underbar marknadsförings potential.
 
Företag och yrkesfolk tycker jag ska huseras i separata underforum eller ännu bättre inte alls. Jag tycker personligen att diskussioner mellan företag och konsument lätt spårar ur och blir snedvriden från båda hållen genom att man inte kan bilda sig en uppfattning om "vem som har rätt" eftersom man inte vet något om sanningshalten. Håll de kommersiella intressena borta från forumet så får vi bara konsumentsynen på saker och ting.
 
Thomas59
phl skrev:
Företag och yrkesfolk tycker jag ska huseras i separata underforum eller ännu bättre inte alls. Jag tycker personligen att diskussioner mellan företag och konsument lätt spårar ur och blir snedvriden från båda hållen genom att man inte kan bilda sig en uppfattning om "vem som har rätt" eftersom man inte vet något om sanningshalten. Håll de kommersiella intressena borta från forumet så får vi bara konsumentsynen på saker och ting.
Instämmer med phl med bias åt "inte alls" om man med "inte alls" menar att dom dock är välkomna som privatpersoner.

Jag tror personligen att lite av det unika med byggahus.se är just att det är privatpersoner som hjälper privatpersoner, helt utan vinstintresse. Låt vara att vissa privatpersoner egentligen är hantverkare. Jag tror aldrig att byggahus.se hade nått den framgång som vi ser idag med företag/hantverkare öppet inblandade i diskussionerna.

Byggahus.se är en fristad för suktande GDS-nördar, FESTOOLISTER och andra chockade nyblivna husägare som plötsligt har insett vad dom givit sig in i. Det är som AAA för oss. Vi behöver prata med likasinnade.

Att släppa in företagare/hantverkare öppet i diskussionerna är nog lite som att bjuda in räven i hönshuset.
 
Nej, stor risk för partiskhet och objektiviteten går lätt förlorad. Det är ju den enskilde privatpersonens syn som är det som ger essens åt ett sådant här forum.
Att ha ett frågeforum där man kan ställa frågor till yrkesfolk vet jag inte vad det skulle ge, det finns kunskap mer än nog här på forumet. Dessutom så finns det ju yrkesfolk som är aktiva som privatpersoner och som gärna delar med sig.
 
Företagen har ju egna hemsidor där jag kan ställa frågor och kontakta dom om jag vill. Jag kan förstå att ett företag som blir uthängd av en privatperson här vill ha möjlighet till att försvara sej, men den möjligheten kanske man kan ha? Någon registrering av företag vill jag däremot inte ha, samma skäl som phl och Thomas59
 
Jag tycker inte att det vore så fel med en egen forumdel typ "Kritisera företagare" eller nåt sånt där konsumenter kan klaga på dåligt utförda jobb samt att de aktuella företaget kan försvara sig.

Är ju aldrig speciellt roligt med en diskussion där alla tycker lika?
 
Företagare som vill propagera för sina produkter går ju stick i stäv med den fria forumidén. Skulle vara otroligt störande om företagare smittar ner trådarna med reklam som bara förvirrar. Merparten besökare kommer att försvinna.

Hellre ett sponsrat sidofält där företagare kan skriva artiklar om sin verksamhet. Lite som mikrobloggar med kommentarfunktion.
 
Rrrrr skrev:
Jag tycker inte att det vore så fel med en egen forumdel typ "Kritisera företagare" eller nåt sånt där konsumenter kan klaga på dåligt utförda jobb samt att de aktuella företaget kan försvara sig.

Är ju aldrig speciellt roligt med en diskussion där alla tycker lika?

vi har ju redan Referenser hantverkare & entreprenörer :)

Jag vill inte heller ha företag som diskuterande i forumet.
Helt enkelt av det enkla faktumet att ett företag har som mål att gå med vinst, hur kan jag då veta att deras råd är för mitt bästa och inte deras bästa. Byggahus opartiskhet ser jag som forumets största styrka
 
Om det ska förekomma tror jag det bör vara i separata forum, där företagen kan ge svar på frågor och kritik, inte skriva 1500 inlägg om att NN-Villan är det mest förträffliga som finns.

Om det börjar florera företag i de vanliga forumen, särskilt betalande företag kommer forumet att dala i intresse hos andra forumister, och aministrationen riskerar att sätta sig i en knivig sits visavi reklamintäkter och opartiskhet.
 
Johan Gunverth skrev:
Företagare som vill propagera för sina produkter går ju stick i stäv med den fria forumidén. Skulle vara otroligt störande om företagare smittar ner trådarna med reklam som bara förvirrar. Merparten besökare kommer att försvinna.

Hellre ett sponsrat sidofält där företagare kan skriva artiklar om sin verksamhet. Lite som mikrobloggar med kommentarfunktion.
Helt separat forum som tydligt säger nåot om att "företag informerar" eller annat som anger att detta är ett forum för reklammakarna går bra, men inte blanda ihop det med allmänhetens forum.

Vad gäller svaren på frågorna, det finns en klar chans att alla företagare är mycket positiva till tanken företag skall var amed och diskutera och att titeln skall synas. Så när omröstningen är klar är det vitkigt att särredovisa vilka svar som gavs av allmänheten och vilka som gavs av företagen/titalinnehavarna.

Om det visar sig de skiljer markant, så är det i sig en god indikation på hur det kommer att påverka forumen.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.