Passiva hus.
Jag har funderingar på ett fristående hus i trä. det skall helst vara av den typen att ingen värmeanläggning behövs. Lindome utanför Göteborg har ett antal radhus av den typen. Men har det byggts någon fristående villa i Sverige, i såfall var och av vem?
 
I Falkenberg har det byggts en villa som värms upp av en kupévärmare. Jag vet inte effekten på kupé värmaren men effekten av den blir i allafall ett varmt hus! Huset är uppfört i Heda Betongs Excellentblock. http://www.sandobetong.se/
Jag skall titta närmare på det huset om några dagar för jag har själv tankar på ett hus med goda energivärden.

Hälsningar Calle Posse
 
En kupévärmare kan utan problem vara på 2000 watt.
Jag föder min bergvärmepump med 1150 watt.....;)
 
Atrium - jak kan se fördelarna med det i varma soliga länder. Blev själv fascinerad av husbygge under ett besök i Pompei. Innegården var som en skuggig och svalkande oas under det varma tiden på dagen :). I Sverige blir man ju inte precis besvärad med varma solstrålar :( Ska man värma huset under ena halvan av året så brukar det vara en fördel att minska ytan på ytterväggarna (isoleringskostnad,värmeförluster) och inte öka den som i ett atrium-hus?
Jag undrar vilka praktiska/ekonomiska fördelar ger en sån lösning i svensk klimat?
gaia

 
Hej Gaia!

Bra frågor!
Om vi börjar med de praktiska aspekterna.
I det här fallet så var önskemålen att ha insynssyddade möjligheter till uteliv, solning och sånt. Tomten är placerad i ett strand och turiststråk= mycket passerande människor. Tomten är platt och relativt liten.
Så genom att göra en atriumgård med ett flakt lutande tak innåt så har familjen fått integritet och möjligheter till ett lätt uteliv. samt att atriumgården öppnar upp mellan olika delar av huset fast med goda möjligheter att ha delarna avskilda. Altt beroende på situation!
Ljuset kommer att leta sig in i huset som om det var 450 cm brett! Alla rum har ljus från minst 2 håll upp till 4.
Det finns fler fördelar men det blir för omfångsrikt.
Det Ekonomiska fördelarna är att man kan leva ett gott liv på en liten yta/tomt. Rent uppvärmningsmässigt så har du helt rätt i att det inte är optimalt. Dock så kommer inte atriumgården att ge samma negativa effekt som om fönstrena hade legat i en oskyddad ytterfasad. Solen kommer att fångas upp i Atriumgården ocg generera ett bra klimat under en betydligt större del av året än en vanlig uteplats Det blir också läställen i atriumet. Växtmöjligheter blir bättre (Vi kan odla fikon i Falkenberg om vi vill). Jag hoppas att jag svarat dig på det du undrar.
MVH Calle
 
Tack för svaret Calle!
Jag är fortfarande lite tveksam om det inte blir alltför skuggigt i innegården. Den är ju bara på 36m2 ? Hur stor del av yttan hamnar i skuggan en sommarkväll? %?
hälsningar
gaia
 
länk till radhusen Lindome

[länk]
 
Hej Calle!
Vilken sorts uppvärmning har ni i ert atriumhus? Hur mycket energi går åt till uppvärmning?
/bs
 
Hej!
Det är frånvärmepump och jordvärme.
Det blev 17080 kWh fråm den 20 februari 2005 till 20 februari 2006.
MVH/Calle Posse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.