Hej,

Jag har kollat en hel del på Villa Kalmar tidigare men är lite fundersam över hur relativt lågt till tak det blir på övervåningen iom lutningen på taket. Jag såg då Villa Eksjö http://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/forhojt-vaggliv/villa-eksjo/ Planlösningen är precis som Villa Kalmar på nedervåningen men med skillnad att huset har förhöjt väggliv vilket medför att övervåningen blir rymligare.

Det verkar vara relativt nya hus, jag hittar inte mycket angående dessa varken här på byggahus eller google så tänkte det vore intressant med en tråd dedikerat för Smålandsvillans hus med förhöjt väggtak. Är det någon som byggt eller har några erfarenheter att skriva om?

Vore t.ex kul att få reda på hur rymligt det blir på övervåningen (svårt att hitta bilder) samt när dessa hus kom ut på marknaden.
 
I slutet på maj kommer vår Villa Eksjö att landa...

Vi hade redan bestämt oss för att huset skulle vara med förhöjt väggliv. Hade tänkt bygga själv men insåg att tiden inte räckte till och priset för högt.

Vi kände att SMV kunde vara ett bra alternativ och Eksjö passade oss.
 
Får leverans senare i år på ett Eksjö. Har för mig stödbensväggen är 150 istället för 90. Hur monteringen går till är oklart. Vet att det är fler timmar på Eksjö gentemot Kalmar i monteringstid. Tror det är väggmoduler dom sätter på plats innan takstolarna kommer.
Undervåningens moduler skiljer inget alla från kalmar
 
bjornligan skrev:
Får leverans senare i år på ett Eksjö. Har för mig stödbensväggen är 150 istället för 90. Hur monteringen går till är oklart. Vet att det är fler timmar på Eksjö gentemot Kalmar i monteringstid. Tror det är väggmoduler dom sätter på plats innan takstolarna kommer.
Undervåningens moduler skiljer inget alla från kalmar
Det stämmer bra, är också anledningen till att Villa Eksjö bara finns med liggande panel. Det är också andra takmoduler med kraftigare konstruktion/materialval.

Skickar PM angående konstruktion.
 
Redigerat:
Hel alla!Kan ni som byggt Eksjö berätta om era erfarenheter:) och förklara lite mer runt fördelarna med höjda vägglivet uppe:) ska kanske beställa en på måndag:)
 
  • Gilla
Maja-Stina och 1 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag att Eksjö med det förhöjda vägglivet är betydligt snyggare än de hus som har 45gr takvinkel där taket nästan går ner över fönstren. Det är också betydligt enklare att bygga till en farstu eller sätta dit en markis när det finns lite spelrum ovanför fönster.

På andra våningen blir också det större även om stödbensväggen tar lite utrymme, men de kan man arbeta runt lite.
IMG_1610 20141224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PAF skrev:
Personligen tycker jag att Eksjö med det förhöjda vägglivet är betydligt snyggare än de hus som har 45gr takvinkel där taket nästan går ner över fönstren. Det är också betydligt enklare att bygga till en farstu eller sätta dit en markis när det finns lite spelrum ovanför fönster.

På andra våningen blir också det större även om stödbensväggen tar lite utrymme, men de kan man arbeta runt lite.
[bild]
Ok tackar ! Vad tycker du om tillval som man inte ska missa eller strunta i:)?
Nåt annat jag ska tänka på med just detta hus?:)
 
Fint hus! Ska med beställa ett Eksjö på måndag:)
 
Tillbehör som vi valt och är mycket nöjda med:
- Takfönster över trappan
- Extra fönster i altan och köksdörr
- Aluminumstänkskydd i kök
- Stora fönster i båda gavlarna, skall ha en liten toalett brevid trappan istället för ett jättebadrum på andra plan.

- Helt omålad fasad (trären) så att vi kunde måla med Falu ljus slamfärg. (Igentligen inget val man kan göra utan det krävs övertalningsförmåga och gärna som i vårt fall att kommunen vill ha traditionell färgsättning).

Vi valde att köpa en egen trappa från Idalatrappan i oljad furu och stängda steg med vita vagnsidor och profililerade stolpar och spjälor och oljade handledare. Denna trappa kostade ca 35000 kr vilket är marginellt mer än vad SMV tar för sin trappa med vita vagnsidor. Ganska stor kvalitetsskillnad där.

Vi valde bort tapeter, golv och lister. Dessa köptes från Hallandsgolvet och det blev inte speciellt mycket dyrare att få fina trälister och massivt furugolv jämfört med att välja till ekparkett. Det är dock väldigt mycket arbete som krävs för att lägga golv, spackla, slipa och tapetsera. Men vi är väldigt nöjda!

Vi har köpt tvätt och torktumlare själva, de man kan välja till kan köpas från nätet med fri hemleverans billigare. Samma gäller diskmaskin. Vi valde att ta det enklare köket fast med lite finare luckor (de med fasad kant). Vi köpte till en micro för inbyggnad i överskåp och satte i överskåpet bredvid kyl/frys.
 
Hej! Alla ni som byggt en villa Eksjö - finns det möjligtvis någon som vill dela med sig av planritningar på övervåningen? Skulle vara så tacksam
Mvh
Susann
 
Hej PAF!
Intressant tråd. Vi funderar också på just ett EKSJÖ, med slamfärg som ni. Även att göra massivt trägolv. Vad har ni för erfarenheter så långt? Nöjda med kvaliteten på huset och är det nåt som man bör tänka på innan man "slår till"?
Vi ska bygga i Norrbotten. Har ni byggt övervåningen själva? Vad kostade hela bygget med grund och så vidare? (exl tomt)
MVH/jon
 
Susann Karlsson skrev:
Hej! Alla ni som byggt en villa Eksjö - finns det möjligtvis någon som vill dela med sig av planritningar på övervåningen? Skulle vara så tacksam
Mvh
Susann
Jag skall försöka få fram en ritning på vår övervåning.
 
  • Gilla
Susann Karlsson
  • Laddar…
Vi bygger också villa Eksjö. Huset kommer i mitten av augusti. Jag bifogar hur vi tänkt med övervåningen. Kanske att vi kommer använda kattvindarna mer, bygga in hyllor och sånt. Sen funderar vi på två fönster på långsidan i vardagsrummet, men det får vi se när vi får huset. Det är ju tätt mellan takstolarna så det kanske bara blir konstigt. ritning 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Tack så mycket! Är ungefär så vi tänkt oss Ica fast ej med stora sovrummet där uppe! Vi ska bygga en takkupa också så att "allrummet" blir större!
Hoppas på att de blir bra! Väntar på att vårt hus ska besiktigas!
 
  • Gilla
Maja-Stina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.