murak
Inför isolering av bastu/förråd (friggebod) så har jag börjat fundera kring ångspärrens vara eller icke vara samt kring fukt- och värme-"vandring" i största allmänhet. Räkna med dumma frågor, jag vill lära mig ;)

Ett exempel att utgå ifrån:
Ponera att ett hus är en kub byggd i trä med glasullsisolering vilket värms med elradiatorer. Utan ångspärr/diffspärr kommer varm och fuktig inneluft att tryckas upp mot taket och övre delen av väggarna och troligen gå in i isoleringen med risk för fuktskador och mögel som följd - Korrekt?

1.PNG

Med en helt tät diffspärr installerad skulle ingen inneluft kunna sippra ut i isoleringen.

Med en kamin, spisfläkt eller frånluftsvärmepump skulle ett undertryck uppstå i huset varpå man skulle behöva nån sort ventil så att luft kan komma in i huset.

2.PNG

1: Vad händer om man har undertryck i huset och det går hål på diffspärren?
2: Behöver man diffspärr överhuvudtaget om man har undertryck i huset?




Bilder lånade från: http://www.alltombostad.se/byggabodialogen-23404/nyhet-files/22_Fuktens_rorelse.pdf
 
Man måste skilja på konvektion och diffusion.

1. Nästan ingenting, förutom att du får in tilluft på fel ställe. Undertryck är bra för att minska problemen med konvektion, att luftströmmar pga skillnader i tryck tar med sig varm fuktig luft t.ex. upp på vinden.

Saknar du däremot ångspärr helt i väggen kan du få diffusion, processen där naturen försöker utjämna skillnaden i ånghalt. Det är alltid högre ånghalt inomhus pga tillförd fukt. Skilj på relativ fuktighet.

2. Ja, för att undvika diffusion, dock ofta inget större problem.

I ett FTX-hus med balanserat system är nog diffspärren än viktigare än i rena F-hus.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.