Jag vet att många startat liknande trådar, men hitta inte exakt detta prolemet nånstans.

Vi har en helt ny IKEA Renodlad. Nästa alla diskar vi kör så ligger tabletten orörd på maskins "golv". Alltid på samma ställe; i nedre vänstra hörnet på botten - närmast luckan i maskinens främre del. Det spelar ingen roll om man kör en 30-minutare eller en 4 timmars eco, den ligger troget där i hörnet torr och orörd. Jag bytte till pulver förra veckan, men till min förvåning låg allt pulvret i det där hörnet efter ett 2timmarsprogram. Hur är det möjligt?
 
Låter som att du inte har nåt vatten, men då borde maskinen varna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I mitt fall med en Husqvarnamaskin så förvann problemet genom att byta märke. Försvann bara lite från ytan när jag använde Skonas tabletter och alla glas var täckta med korn av diskmedel. Byte till Finish Powerball och alla problem försvann.
 
A
troligtvis är det något som hindrar tablettluckan från att öppnas tex en större plåt eller talrik i den undre korgen
alternativt att den övre spolarmen inte roterar eller har täppta hål längst ut vilka skall spola ur diskmedelsfacket
 
M Masthugg skrev:
Låter som att du inte har nåt vatten, men då borde maskinen varna.
Vattnet är inga problem. Jag hade problem med den elektroniska avstängaren i början, men det visade sig vara handhavandefel från min sida.

Känns som just det hörnet där diskmedlet landar är en blindspot för vattnet
 
electroluxaren skrev:
troligtvis är det något som hindrar tablettluckan från att öppnas tex en större plåt eller talrik i den undre korgen
alternativt att den övre spolarmen inte roterar eller har täppta hål längst ut vilka skall spola ur diskmedelsfacket
När jag googlar är ju nästan alla liknande scenarion att diskmedlet är kvar i behållaren, så är det inte här. Det kommer alltså ut som det ska, men stannar kvar på maskinens botten. När jag kör tablett så hör jag tydligt att tabletten ramlar ut och landar på botten.

Spolarmen har jag kollat (den är ju dessutom helt ny) och jag kan i alla fall inte se ngt som täpper till. Jag har kollat att den roterar genom att öppna under diskning, då hinner jag se att den snurrar.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
I mitt fall med en Husqvarnamaskin så förvann problemet genom att byta märke. Försvann bara lite från ytan när jag använde Skonas tabletter och alla glas var täckta med korn av diskmedel. Byte till Finish Powerball och alla problem försvann.
Jag brukar gå på dem som är billigast för tillfället så därför har jag redan betat av en hel del märken; Yes, finish, willys + plus pulver
 
Redigerat:
Kom det vatten när du öppnade då?

det är inte så att du misstagit en lite plastförpackning för ett vattenlösligt hölje? Dvs glömt ta av plasten?
 
M Masthugg skrev:
Kom det vatten när du öppnade då?

det är inte så att du misstagit en lite plastförpackning för ett vattenlösligt hölje? Dvs glömt ta av plasten?
ja som sagt vattnet är det inget fel på och jag använder ju pulver nu, inte tabletter
 
  • Gilla
Skrikhultsstigen
  • Laddar…
MultiMan
Om diskmedelspulver kan ligga torrt på botten av en modern diskmaskin efter ett 4 timmars diskprogram (enligt första inlägget) så fungerar antingen inte vattentillförseln eller så öppnar diskmedelsluckan extremt sent (efter diskningen är klar).

Om du öppnar maskinluckan mitt i ett program när den sprutar vatten för fullt och tittar in, menar du då att det stänker vatten överallt men på en liten plätt på maskinens botten så ligger en hög med snustorrt pulver? Kan vi få någon bild på detta förunderliga?
 
  • Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
A
Provat med disksalt?
 
Jag slänger bara in tabletten på botten innan start, använder inte facket... Nåt att prova
 
Testa att lägga den i bestickkorgen.
 
Låter ju som att det är något fel på maskinen, våran gamla whirpool slutade lösa upp tabletten och jag provade det mesta men bytte maskin tillslut

Har du tagit kontakt med Ikea?
 
A
tekniken är att diskmedelsluckan inte skall öppna helt utan att den övre spolarmen skall skölja ut facket.
om tabletten ligger oanvänd nedanför kan det bara vara att vattnet inte nått den. för låg nivå kan vara en orsak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.