Vi ska flytta in i vårt nybyggda hus till helgen och upptäckte att diskmaskinsunderlägget sticker fram säkert minst 10 cm utanför sockeln. Ska det vara så? Ser ju inte värst snyggt ut och tänker mig att det lätt kan samlas skit i kanterna så det ser ännu värre ut med tiden.
 
Ibland går det att skjuta in som det är ibland får man lossa lite på bena på maskin.
 
Normalt sticker det inte ut något alls, men möjligen ett par centimeter.
Dra ut diskmaskinen och skjut in golvskyddet helt, och ställ sedan tillbaka diskmaskinen igen.
Detta kräver väl tyvärr att du kopplar ifrån vatten, avlopp och kanske el också :p

PS
Kanske det går att dra ut diskmaskinen en decimeter, och sedan skjuta in hela "paketet",
inklusive golvskyddet, en decimeter igen.
Absolut värt att pröva :)
 
Redigerat:
Mitt stack ut också det vara bara ta å mata in det, ytan är lite glatt så det rörde sig fint.
 
Det är en småsak att fixa till detta, men det är en 5-7 cm hög kant baktill på underägget precis som på sidorna se till att benen kommer innanför PÅ underlägget.

Det som man kan tycka är mer allvarligt är om slutbesiktning är utförd så skall detta absolut vara en punkt i protokollet. Det skall vara liknande under kyl och frys också.
 
Slutbesiktning är gjord men vad jag förstår på min man som var med så var det inget som nämndes. Under kyl och frys ser man inga underlägg sticka fram.

Det är ju sockel på plats och hur meckigt är det att få bort den tro �� Ska prova att bara skjuta in den men det låter för bra för att vara sant att det skulle funka.
 
Lånar tråden.

Jag ska nu installera diskmaskin med droppskydd under. Men som tråden heter så sticker den ut 7cm frpn golvsockeln. Då också skyddet är uppvikt i kanterna så kan jag inte montera sockeln. Hur ska jag göra?
Jag tänkte klippa bort kanterna så de hamnar bakom sockeln och låta ca 1cm sticka ut från sockeln. Är det ok att göra så?
 
BirgitS
K kladde skrev:
Är det ok att göra så?
Kommer vattnet från ett läckage att kunna rinna fram på golvet så att du ser det innan det som är under golvet har blivit förstört?
Säkert vatten har information om skydd mot vattenskador i kök så kolla om de har bra tips på hur du ska göra.
 
Alla har ju droppskydd under diskmaskin. Hur har ni andra gjort? Alla har nog en sockel, så undrar om skyddet syns hos alla.

Säker vatten hittade jag inte någon mail så får i så fall ringa.
 
BirgitS
Prefabricerade golvskydd finns i olika varianter.
Dels de traditionella underläggen utan främre kant som används vid exempelvis kyl/frys. En annan typ är de golvskydd som har en fällbar främre kant som i uppfällt läge bildar ett uppsamlande tråg. Denna typ av golvskydd döljs sedan bakom demonterbar golvsockel. De används normalt under diskbänksskåp, diskmaskin och andra skåp som innehåller vattenanslutna vitvaror. Komplettera med golvavlopp och vattenlarm, alternativt detektor till läckagebrytare.
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf
 
Tack så jättemycket. Ett vattenlarm får jag kanske fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.