Hej,

Jag har en Electrolux ESL-664. Tidigare i år bytte jag både den långa och den korta avloppsslangen efter att pumpen inte ville sluta pumpa. Allt gott så. Någon månad därefter stannar maskinen i diskprogrammet med dubbelpip-varning, vattnet står då i botten på maskinen. Jag svampar ur vattnet, lägger maskinen på sidan och demonterar avloppspumpen som visar sig ha en tandpetare i sig. Rimligt att den stannar tycker jag. Ser rent och fint ut så jag sätter ihop allt igen och det funkar nu bra, ibland. Ungefär en gång av tre så startar inte pumpen när den ska, men man hör att den försöker, det kan hända vid olika tillfällen i diskprogrammet. Det går ofta att få igång den genom att rycka sladden och vänta en stund. Jag tolkar det som att det inte är något i pumpen som kärvar utan snarare att det är ett elfel. Finns det t ex något startrelä som ger lite extra kräm åt pumpen i startögonblicket? Eller är det helt enkelt pumpen som behöver bytas? Vad tror ni?
 
Mycket möjligt att axeln i motorn tagit stryk när tandpetaren fastnat och pumpen försöker snurra även fast den sitter fast. Skulle nog satsat på en ny avloppspump i ditt fall :)
 
Ja, så kan det ju vara, men isåfall, varför funkar den då utmärkt såpass ofta?
 
Svårt att svara på. Men hitta även detta som tips, om avloppsslangen inte sitter såhär, sätt upp den så med ett buntband och testa. Det kan hjälpa när tömningen fungerar dåligt :)
 
  • Avloppsslang fäst med buntband i maskinens insida för att förbättra tömningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
A
bara byt pump eller kolla om något mer har simmat in i den (troligt)
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
axelito axelito skrev:
Svårt att svara på. Men hitta även detta som tips, om avloppsslangen inte sitter såhär, sätt upp den så med ett buntband och testa. Det kan hjälpa när tömningen fungerar dåligt :)
Jag ska dubbelkolla att jag satte tillbaks slangen rätt.
electroluxaren skrev:
bara byt pump eller kolla om något mer har simmat in i den (troligt)
Ja, första kollen blir att leta fler tandpetare! Men du menar att elfel innan pumpen inte är så vanliga?
 
axelito axelito skrev:
Svårt att svara på. Men hitta även detta som tips, om avloppsslangen inte sitter såhär, sätt upp den så med ett buntband och testa. Det kan hjälpa när tömningen fungerar dåligt :)
Upplagd diskmaskin med synlig installation och verktyg på golvet, inklusive svetstång och slangklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo, jag har monterat slangen korrekt som du ser på denna bilden. Jag vill förresten tipsa om svetstång som är ett toppenverktyg till de kluriga slangklämmorna!
 
A
wow du har den högspecade luckan bara trähandtaget kostade 1500.-
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Oj! Isåfall har vi också lyxspis (den med dubbla ugnar) och lyxkyl och frys!

Bra skit som hållit länge, men spisens inre högra plattas ytterdel funkar inte längre.
 
A
byt platta ev regulator
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
byt platta ev regulator
Tack för fina tips!
 
Hmm, är det förresten meningen att det ska vara fullt med vatten under locket där man ska fylla på salt?
 
A
Ja
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja
Puuh!
 
Nähäpp, rent och fint i pumpen, det blir till att beställa en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.