Hej,

Vi har en lite äldre diskmaskin, Miele, som funkat fint. Körde en rengöring häromdagen på 75 grader (vanligtvis kör vi program på 55 grader). Noterade efter ett tag att maskinen inte ville slutföra programmet och stängde av strömmen. Nästa gång vi skulle köra maskinen vill den inte starta något program. Någon motor inne i maskinen går igång direkt när man slår på strömmen och utan att man valt något program (så var det inte innan) och står och brummar. Efter en eller två klickande ljud börjar en indikatorlampa blinka som enligt manualen betyder problem med vattenintaget, avloppet eller ”waterproofing”.

Jag har nu gjort rent alla filter jag kommer åt (in och ut), kollat att propellern är fri från hinder, sköljt igenom avloppsslangen med varmt vatten och slutligen testat med att hälla några liter vatten i maskinen och starta. Vattnet pumpas då omedelbart ut, varefter maskinen stannar, den brummande motorn går och ovan nämnda lanp tänds. Jag tänker att felet då måste vara i vattenintaget.

På vattenslangen till maskinen - direkt under avstängningsvredet - sitter bitron 902, som jag förstått är någon form av extra vattenlås. Den känns som min huvudmisstänkta just nu. Finns det något enkelt sätt att testa om den är skurken i dramat och om den är det, går den att återställa på något sätt?

Alla tips och förslag mottages tacksamt, börjar bli lite frustrerad efter att ha tillbringat hela fredagskvällen med detta. Om jag är helt fel på det och felet kan ligga någon annanstans är jag förstås även tacksam för tips om andra saker att kolla.

tack på förhand!
 
Uppdatering: Strax efter jag postade ovanstående skruvade jag loss plåten nedtill på maskinen. Där stod det rätt rejält med vatten! Har nu tömt på vatten.
Jag inser förstås att jag nu måste lokalisera var vattnet kommer ifrån men bortsett från det, kan man förvänta sig att maskinen kommer att fungera när den är torr igen eller har några brytar dyl löst ut som gör att man måste börja byta delar?
 
Jag har en gång haft ett liknande problem. Med brummande ljud och en maskin som släppte in vatten men sen aldrig ville starta. Den gången hade ett av plasthjulen till diskmaskinens utdragbara korgar lossnat och på ngt sätt kommit förbi filtret i botten av maskinen. Dvs den plastdetaljen stoppade flödet och då brummade det. Ta bort filter i botten o kolla så gott det går att inget fastnat där.
 
A
B Betonggrå skrev:
Uppdatering: Strax efter jag postade ovanstående skruvade jag loss plåten nedtill på maskinen. Där stod det rätt rejält med vatten! Har nu tömt på vatten.
Jag inser förstås att jag nu måste lokalisera var vattnet kommer ifrån men bortsett från det, kan man förvänta sig att maskinen kommer att fungera när den är torr igen eller har några brytar dyl löst ut som gör att man måste börja byta delar?
inte att ge sig fan på
många maskiner dör sotdöden efter olika rengöringsprogram som körs i onödan eller för sällan
men allra flest maskiner dör pga 50/55 graders programmen. Bästa sättet att döda en disk så att säga
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vet inte hur det funkar på denna, men det borde Elecroluxaren kunna berätta.
Äldre maskiner har en microbrytare i botten mot en tuss, typ disktrasa, den sväller när det kommer vatten på den och startar pumpen.
Tussen får man torka ihopklämd mellan tex en tving.
Nyare maskiner kanske har nån annan typ av givare/sensor ??
 
A
Isakare Isakare skrev:
Vet inte hur det funkar på denna, men det borde Elecroluxaren kunna berätta.
Äldre maskiner har en microbrytare i botten mot en tuss, typ disktrasa, den sväller när det kommer vatten på den och startar pumpen.
Tussen får man torka ihopklämd mellan tex en tving.
Nyare maskiner kanske har nån annan typ av givare/sensor ??
frigolitflottör
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Får vänta någon dag eller två och sedan testa vad som händer.
 
Hej igen, drog ut maskinen och demonterade sidorna för att kunna se in igen. Av närmast en slump upptäckte jag att frigolitflottören hade fastnat, när den väl kom ned fungerade maskinen igen och tog in vatten. Bra så.

Snabbt upptäckte jag var läckan var också (eller i alla fall varifrån det droppade ned på bottenplåten). Jag tog en bild på det. Dropparna kommer från den vita, runda plasten (man ser t o m en droppe hänga därifrån på bilden). Vad är det för något jag ser och är det något som går att byta?

Antar att det inte är något man ger sig på själv utan att man får ta in en tekniker. Med en 15 år gammal maskin (som iofs funkat bra fram tills nu) är det knappast värt att lägga mycket pengar på en reperation. Bild under instrumentpanelen med kablar och elektriska komponenter i ett fordon, troligen under reparation eller inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Insåg efter lite jämförelser att mitt problem verkar vara samma problem som någon haft i februari 2021 och haft en tråd om. Då verkade det vara en packning till axeltätningen som gett upp.

https://www.byggahus.se/forum/threads/miele-diskmaskin-laecker-vatten-vid-cirkulationspumpen.406068/

Jag är inte överdrivet händig med hushållsmaskiner och kan verkligen ingenting om el. Är det ett dumt projekt att ge sig på att försöka reparera eller är det bättre att köpa en ny maskin? Den här är som sagt 15 år gammal. Samtidigt känns det lite surt att hiva ut en maskin som fungerar fint i alla avseenden om det är en packning som är det enda problemet, men att betala tusentals kronor för servicetekniker och delar att hålla igång maskinen ett eller två år till känns ju mindre kul.

Om man skulle ge sig på det själv, hur kommer man överhuvudtaget åt det området? Har demonterat plåtarna på båda sidor men inte vågat ge mig på baksidan med de sladdar och slangar som går in där...
 
A
precis packboxen till pumpen man kan byta hela pumpen vilket är lättare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.