Jag har en några år gammal BOSCH SGU4362 diskmaskin. Igår slutade den att fungera.
Det går att välja program och återstående tid kommer upp på en display. Samtidigt låter det som en pump börjar gå. Samma pump(?) fortsätter att snurra med programmet kommer liksom aldrig igång. Har kollat diskmaskinsventilen vid blandaren att den står i öppet läge men inte att det verkligen kommer vatten, men det borde det ju göra. Kan det va stopp i tilledningen? Häller jag i en kastrull med vatten och startar så börjar maskinen med att pumpa ur det (riktigt), men sen går inte programmet igång...:( Va fan... Kan det va elektonikenheten?:confused: Har provat att dra ur sladden för att totalåterställa men det hjälper icke! Finns det någon BOSCH-kunnig där ute?:surprised: Hjälp
 
Jodå... Du har förmodligen fått vatten i maskinen(under maskinen) som har löst översvämningsskyddet. Sitter en frigolit bit som flyter upp och aktiverar en brytare vid översvämning som i sin tur startar pumpen, skruva av plåten nere vid golvet på framsidan av maskinen och lys in med en ficklampa så kan du se om det står vatten där. Ibland händer det att möss vill ha frigoliten och kan därför också aktivera pumpen....... Kolla det.
 
OK, ska kolla med en gång! Det borde va avloppspumpen som går hela tiden då eller?
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
japp
 
shit det satt ju med torx, måste ut i bilen...

äsch det var ju snustorrt, iallafall så som jag kunde kolla. det var rätt så trångt. till vänster satt en röd liten pinne, verkar ha varit någon typ av vakt då den gick att föra rakt upp och då hördes ett litet microswitch-knäpp. översvämmningskontakt? suck. mer förslag. någon? mina tallrikar börjar ta slut...hehe
 
Redigerat:
Slutar pumpen efter ett tag?? inloppsventilen kanske!! Om den kommer så långt att den vill ta in vatten så mät om du får spänning fram till inloppsventilen. Får du det och det ändå inte kommer in nåt vatten så är den kass. Nivåklocka?? Kan vara så att maskinen tror att det står vatten kvar i maskinen. Sök upp pressostaten och kolla så den är ok. Hade fixat det om jag själv hade stått framför maskinen, ganska svårt att säga så här på rak arm..... Det absolut vanligaste felet är det du precis kollade... Lycka till..
 
Kan ju säga så här också, i pressostaten sitter ett membran som med hjälp av lufttryck slår till och från en microbrytare och på det viset har koll på vattenståndet i maskinen. Ibland händer det att det kommer lite skit i den slangen och/eller att det blir ett litet hål i den, då blir det fel lufttryck...Försök lokalisera den.
 
hade varit lättare om jag hade ett schema över maskinen...
pumpen slutar inte att gå. vilken spänning jobbar solenoiden som sitter precis under blandaren? 220 VAC? Går den att öppna? På startmotorn i båten kan man dunka till med en liten hammare så solenoiden drar. kanske ska prova nåt sådant... var sitter pressostaten? maskinen måste tro att det står vatten i diskhuset? tyvärr är maskinen monterad och slangarna är för korta för att man ska kunna dra fram åbäket...iallafall ikväll.
 
Menar du aquastopen som sitter på tilloppsslangan? Jag tror du kan utesluta tilloppsproblem för slutar inte avloppspumpen så får du nog hitta pressostaten och kolla slangen till den, du kan blåsa i den och då hör du om microbrytaren "klickar".
Men då får du tyvärr plocka fram maskinen och ta bort sidoplåtarna;-)
 
Hade samma problem med en whirlpol, avloppspumpen bara gick och gick. Hittade tillslut burken som var nivåmätaren och den var full av äckligt slam. Gjorde rent den och maskinen gick ett tag till. Till slut fick jag byta hela burken dock.
 
Hmm, det där låter intressant! Hur hittade du nivåmätaren? Inne i maskinen eller bakom någon plåt? Ska dra fram maskinen nu ikväll och kolla.
 
Den satt under maskinen i närheten av bottenutloppet. Jag fick alltså plocka bort sparkplåten under frontluckan. Till burken gick en slang från utloppet som kände av vattennivån i maskinen genom att trycket i burken ökade när vattennivån steg. Det ökade trycket påverkade en tryckkänslig brytare.
 
Nivåanka, det hitar du inte i Boschen.
 
Sådärja. Fixat. Det var översvämmningsvakten som fastnat . Fråga mig inte hur den hamnat så bara eftersom det var snustorrt i tråget.:confused: Men nu har jag tack vare er sparat runt 1000 spänn för att jag slapp ta dit en tekniker för 800 kr timmen. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Mus??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.