Har en längre tid haft problem med min diskmaskin (Siemens, tror den heter SN46T594SK) som vägrar köra programmet. Efter initiering någon minut stannar den med felmeddelande E24, dvs avloppsslang igentäppt eller knixad. De är inte varje gång, utan håller man på och sätter på ett antal gånger så funkar den till slut. Maskinen är 3-4 år gammal.

Hade servicefolk hemma som skulle titta på det, just den gången gick den igång, såklart! Servicekillens lite svepande teori var att det nog var cirkulationspumpen som behövde bytas till en kostnad om drygt 3 000 kr.

Innan man lägger ner de pengar på en sån åtgärd (i stället för att köpa ny) vill jag bara få en gallup på om det framstår som rimligt att det är det fel som hävdas. Det vore synnerligen surt att byta till den kostnaden och sen ha kvar felet.

Någon som har haft motsvarande problem och löst det? Någon som annars har specialkompetens på området?
 
Har du skruvat isär/tagit isär och gjort rent runt pumphuset?
 
Det är svårt att med säkerhet säga vad det är. Är du lite händig, så gör som PCLarsson säger. På min Bosch (brukar vara samma som Siemens) så är dock cirkulationspump och avloppspump skilda åt. Möjligen kan man komma åt den senare genom att endast lossa vänster plåt.Cirkpumpen klarar man inte utan att fullständigt demontera maskinen (botten måste tas ur). Leta sprängskiss på nätet (Bosch har allt utlagt - även reservdelspriser). Skit någonstans i kedjan från balja - cirkpump - avloppsslang är troligt. Har du otur har skoveln lossat från axeln och då blir det ny avloppspump.

Pen

PS: Räkna med en spännande heldag om demontering i beståndsdelar behövs. Använd kameran så går det lättare att få ihop igen.
 
Det låter på beskrivningen snarare somar avloppsmupmen i så fall.

Jag har varit med om liknande fel några gånger. Två gånger har det berott på att det var stopp i avloppet, ena gången allmänt i köksavloppet, andra gången i just utloppet från diskmaskinen i vattenlåset till köksavloppet.

och två gånger har jag haft stopp i avloppspumpen, ena gången hade ett kräftskal lyckats ta sig förbi gallret, troligen i samband med att jag rensade gallret, andra gången hände samma sak med en glasskärva.

Avloppspumpen är ofta gjord för att vara lättrensad. Allt i diskmaskiner är svåråtkomligt, ofta får man montera bort en liten plåt som är sockel framåt, och ligga på mage för att komma åt något. Men min erfarenhet är att pumpen sitter nära fram eller bak kanten så att man når den. Och den sitter ihop med en metallklammer så att man kan ta isär den utan att montera bort den från maskinen. De jag sett har varit av väldigt enkel modell, vatten in via en slang, ut via en annan, och en visp av plast eller gummi som snurrar runt därinne.
 
Tack för svar!

Avloppspumpen är kollad, både av mig själv innan jag ringde service, och framförallt av servicekillen. Inget problem där. Det finns dessutom en särskild felkod för avloppspump E25, det är inte den som larmar.

Har också kollat all avloppsanslutning och rensat krök och kört propplösare, kort sagt ALLT!

Inre anslutningen för avloppsslangen (i maskin) är inte åtkomlig för demontering. Enligt servicekillen kan inte felet sitta där eftersom filter och liknande sitter före avloppspump.

Avloppspumpen på min maskin är - som jag förstår - skild från cirkulationspumpen.
 
A
elektroniken känner av att den inte tömmer, rätt eller fel.
antingen är det ett intermitent fel på avloppspumpen (startar inte alltid)
eller är det massa tjofs i slangen, anslutningen till vattenlåset eller vattenlåset avloppsstam etc. (kolla pumpflödet med a-slangen i en hink, ska vara bra fart)
pressostaten som känner av vattenmängden (indikerar fel, defekt eller täppt)
fel på elektroniken (kan visa sig intermitent)
pumpen sitter direkt i sumpen från sumpen går en slang till "lungan" på maskinens vänstra sida från lungan går a-slangen till vattenlåset.
kolla slangen mellan sump och lunga ta bort rengör samt kolla lungan som anänds som vattenlås (klegg uppe till vänster)
 
electroluxaren skrev:
elektroniken känner av att den inte tömmer, rätt eller fel.
antingen är det ett intermitent fel på avloppspumpen (startar inte alltid)
eller är det massa tjofs i slangen, anslutningen till vattenlåset eller vattenlåset avloppsstam etc. (kolla pumpflödet med a-slangen i en hink, ska vara bra fart)
pressostaten som känner av vattenmängden (indikerar fel, defekt eller täppt)
fel på elektroniken (kan visa sig intermitent)
pumpen sitter direkt i sumpen från sumpen går en slang till "lungan" på maskinens vänstra sida från lungan går a-slangen till vattenlåset.
kolla slangen mellan sump och lunga ta bort rengör samt kolla lungan som anänds som vattenlås (klegg uppe till vänster)
Tack electroluxaren!
Det var ett riktigt konkret svar. Grejen är att maskinen i regel inte går igång med att vare sig fylla eller tömma. När den väl går funkar den hela programmet utan knot, jag upplever då att det är lika sprutt på avloppsflödet som när den var ny (ett himla tryck nere i avloppet under vasken). Funderar på om det är ett elektronikfel. Alltså att maskinen oriktigt indikerar felet. Ingen som haft sådana erfarenheter?

Hur som helst, jag kommer nog inte själv skruva isär maskinen annat än jag gjort genom att gå ner i avloppspumpen. Problemet med att anlita Siemens-service är att de utgår från att det är cirkulationspumpen och vill byta den till en kostnad som nästan överstiger halva nyvärdet. Jag anar av ditt svar att deras slutsats möjligen inte är själklart den rätta.

Om det är klegg, finns det något kraftigare medel man kan köra (än de rengöringssatser som finns, och som jag redan kört)?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.