Min gamla Bosch diskmaskin läcker och jag har lokaliserat läckan till luckan - vattnet kommer ut nertill i högerkant. Då jag testade sköljprogrammet kom inget vatten alls, men med vanliga programmet läckte det igen och kom då i duschar, så det rann inte hela tiden. När jag känner under den synliga gummilisten verkar det ha försvunnit list där mer än på andra kanten - där jag dock kunde plocka bort en rätt äcklig "kant" sonm jag först trodde var komprimerad lort men sedan tror hade någon form av gummilist i sig.
Hos Nettoparts hittar jag en tätninglist "nedre" till min modell för 550 kr,lite dyrt för at chansa på att de med tätningslist menar den list jag tror har försvunnit... någon som har några bra erfarenheter?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Tack, gjorde det när jag läst ditt svar men kan inte se några sprickor i någon av spolarmarna - spolade vatten igenom och det läcker inte mer än ur de hål det ska... jag brukar få rensa de där hålen då och då då det kommit skräp i dem. Beställde listen och får se om jag kan få dit den när den kommer... jag hoppas att Boschen är enligt smma prinicpå somelektrolux verkar vara? Att det bara är att ta loss den gamla för att få spår att klämma in den nya i?
 
Vad har din diskmaskin för e-nr? Och FD ...
 
SGU5622SK/17...FD-vad är det?
 
FD typ 8504. Anger tillverkningsdatum lite kryptiskt. Lägg på 20 på första 2 siffrorna för att få årtalet. 8504 är alltså tillverkad 2005 april

det är tyvärr inte så enkelt att bara klämma dit den nya listen. Du måste lossa luckan från maskinen.
 
Jahapp, nu har listen kommit... och då var det detta med att få loss luckan, lossade skruvar som tydligen höll fast plåten mot framsidan men har inte lyckats hitta hur jag får loss själva luckan från maskinen. Pannlampa och tålamod...
 
Fast jag blir lite modfälld för nu hittade jag hur jag lossar gångjärnen och det var nog inte onödigt att lossa framplåten...men får jag loss luckan från gångjärnen kommer det förstås ändå att gå elledningar mellan den och maskinen....isch detta blir osäkert!.... men så fick jag loss den och det ser utsom på bilden som följde med listen och nej, det var onödigt att skruva bort frontplåten...
 
Lyckades få loss den gamla listen som mycket riktigt var uppsprucken på ena kanten – fast det är en gåta hur det kunde komma så mycket vatten genom en så liten spricka, å andra sidan läckte den ju inte alls när jag körde sköljprogrammet. Nu återstår att få dit den nya listen och luckan på plats igen - jag inväntar nog handräckning från kamrat för de där gångjärnen har väldigt starka fjädrar...
En demonterad diskmaskinslucka och en uppbruten gammal tätningslist på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Gångjärnen håller man i halvöppen läge med två små spik i hålen i gångjärnen
 
Jag vet inte om det gått lättare om jag läst det där innan vi tog oss an listbytet men en kamrat och jag lyckades med gemensamma krafter får den nya listen på plats men det dröjde ett dygn innan jag vågade testa hur det gått – eller snarare handlade det om att baxa upp maskinen på min lilla specialgjord plattform igen så att jag fick plats med en bytta under stället det läckte innan vi bytte.
Spänningen var stor medan programmet gick för det började ju inte spruta vatten förrän undegär 40 minuter in i programmet.
Och nu är det tätt! Tjoho och tjohej vad trevligt!
När vi höll på och macklade med att få tillbaka luckan sa vi att det förstås fanns något smartare sätt att få ihop det hela men vi kom liksom inte på det... förhoppningsvis behöver jag aldrig göra om det men isf ska jag komma ihåg spikarna... och tack för synpunkter som kommit de har stöttat!
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.