Hej,
Jag har problem med min Whirlpool DWH B00-diskmaskin som ej tömmer ut allt vatten och börjar pipa efter ca 15-20 minuter, då vattenfylld i botten. Jag har läst på lite och testat följande:
1. Rengjort avloppet med avloppsrengöringsmedel, för att ta bort avlagringar. Även gjort rent filter och dylikt inne i diskmaskinen.
2. Kopplat av avloppsslangen och rengjort den. Fann ett pistageskal som jag trodde täppte igen, dock samma fel efteråt.
3. Kopplat bort avloppspumpen och rengjort den. Snurrar på finfint och låter även som att den jobbar på när maskinen är igång.

Är det någon som tror sig veta felet eller vad jag kan testa härnäst?

Misstänker att det faktiskt kan varit något som stoppade i avloppsslangen men att det blivit något fel på nivåkontrollen efter att jag plockat fram och lagt diskmaskinen på sned. Vet ej dock var den sitter eller hur man kan lösa det.

Bifogar bilder till hjälp. Tack på förhand.
 
  • Undersida av Whirlpool DWH B00-diskmaskin med synliga komponenter som avloppspump och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av Whirlpool DWH B00-diskmaskin med synliga pump, avloppsslang, filter och ledningsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Frågan är om den tömmer vatten eller den indikerar att den inte tömmer.
nivå sensorn är vanligt fel på denna.
det är den vita med en kontakt innehållande tre anslutningar som sitter bakom/ under elementet på den övre bilden
 
Jag tror inte att något vatten töms alls, utan har behövt göra det manuellt mellan testkörningarna. Hur menar du att det ska indikeras att den inte tömmer (utöver felkoden man får genom blinkningar på on/off-knappen).

Bifogar en till bild, då delen med en frigolitbit är kopplad till rätt ställe. Menar du att den övre vita på denna bilden är nivåsensorn? Har du någon aning om hur man kan felsöka eller laga den eller måste jag byta ut den? Eller menar du den vita uppe till höger på bilden i första inlägget?

Närbild av en diskmaskins inre med fokus på en möjlig nivåsensor och anslutna elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Den vita högst upp på bilden
Men det gäller ju bara om den tömmer
 
Fick du ordning på problemet? Jag har liknande problem nu med vatten som runnit ut från maskinen.

Dock verkade jag inte få något felmeddelande och diskningen verkade vara klar efter knappt 2 timmar, med en liten vattensamling under och framför maskinen (skvallermatta under maskinen). Alla kopplingar på baksidan verkar torra och avloppsröret verkar ok då det kom lite vatten ur det när vi kopplade bort den. Det rinner bra om man spolar i avloppet. När vi lutar maskinen för att försöka hitta vad som var fel läckte det ut mer vatten, men jag tycker inte det verkade som att den var helt otömd.
 
RobTheSwede RobTheSwede skrev:
Fick du ordning på problemet? Jag har liknande problem nu med vatten som runnit ut från maskinen.

Dock verkade jag inte få något felmeddelande och diskningen verkade vara klar efter knappt 2 timmar, med en liten vattensamling under och framför maskinen (skvallermatta under maskinen). Alla kopplingar på baksidan verkar torra och avloppsröret verkar ok då det kom lite vatten ur det när vi kopplade bort den. Det rinner bra om man spolar i avloppet. När vi lutar maskinen för att försöka hitta vad som var fel läckte det ut mer vatten, men jag tycker inte det verkade som att den var helt otömd.
Inte riktigt. Jag fick inte ordning på den maskinen men bytte ut den mot en begagnad av annat fabrikat som efter ett par veckor fick samma fel.
Till slut såg vi att röret på undersidan av vasken, alltså andra änden på slangen där vattnet från diskmaskinen skickas ut, var ihoptryckt förmodligen efter att ha legat emot något rör.
Det gjorde att det hade fastnat matrester där och därför sögs inte vattnet ut. Vet dock inte om det var det som var felet med första maskinen men kan ha varit det.
Hjälper väl dock inte ditt problem tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.