jag har en electrolux esf 5029.
Helt plötsligt startar den inte! när jag sätter på den så brummar det i 10 sekunder sen tvärdött!
efter fom där tio sekunderna brukar det rocka loss och diska för fullt, men nu tvärdött, Vad säger panelen? köpa ny ellr är det någon enkel grej jag kan fixa själv? Jag har provat att rengöra allt jag kan se men inte skruvat isär maskinen.
 
Ingen felindikering? En vanlig orsak brukar vara vatten i botten. Plocka isär eller låt stå några dagar och prova igen.
(Det är normalt att pumpen läcker lite - det ska hinna dunsta bort, men blir det för mycket så finns ett skydd som slår ifrån.)
 
Något som fastnat i pumpen och låst den?
 
Vi hade en maskin som heller inte startade. Vi beställde en ny och väntade på leverans. En bekant sa då till oss att vi skulle fylla på salt vilket vi gjorde och vips så gick den igen. Och där stod vi nu med två maskiner ...
 
tack för era tips! det är väl helt enkelt så att jag får testa att skruva isär allt jag kan se och som jag tror att jag kan få på plats igen.
Är totalt lost på vad jag skall leta efter bara.
 
Vi hade en maskin som heller inte startade. Vi beställde en ny och väntade på leverans. En bekant sa då till oss att vi skulle fylla på salt vilket vi gjorde och vips så gick den igen. Och där stod vi nu med två maskiner ...[/QUOTE skrev:
jag har aldrig någonsin haft salt i, kör med "multi"tabletter. kan man ta vanligt salt? hur mycket?
 
Redigerat:
E
De flesta diskmaskiner startar inte om dom inte får vatten. Är vattnet på? Stopp i filtret?
 
Emil_K skrev:
De flesta diskmaskiner startar inte om dom inte får vatten. Är vattnet på? Stopp i filtret?
vattnet på, har dubbelkollat, filtret i maskinen är rent, men finns det något filter på invägen?
 
E
Brukar sitta en sil på kopplingen på tilloppsslangen.
 
Emil_K skrev:
Brukar sitta en sil på kopplingen på tilloppsslangen.
aha! men den är ren!
 
E
Känns fortfarande som att det är vattnet som strular. Kanske en magnetventil som strular.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.