Har precis renoverat köket och kopplade in min diskmaskin igår som jag köpte för ett par månader sedan begagnad. När jag startar programmet och stänger luckan så startar maskinen någon minut. Efter det stannar den och är tyst. Öppnar man luckan är det vatten upp till luckkanten. Om man trycker in reset så spottar den ut allt vatten. Så håller den på varje gång. Är det någon som vet hur man går tillväga?
Är det stopp någonstans? Har en sån där manick på tillströmsvatten som ska stänga av maskinen vid en eventuell läcka. hur vet man om det är den som hugger in?

Maskinen är en Bosch Silence Comfort 45 cm integrerad.

Tack för svar!

/
 
Hej. Det låter som pressostaten, den sköter vattennivån med hjälp av ett lufttryck och en brytare. Leta efter en gummislang som är ansluten till en rund puckformad pressostat och kolla så den bryter när du blåser i den..
 
continue skrev:
Hej. Det låter som pressostaten, den sköter vattennivån med hjälp av ett lufttryck och en brytare. Leta efter en gummislang som är ansluten till en rund puckformad pressostat och kolla så den bryter när du blåser i den..
Ok, var kan man hitta den här gummislangen och pressostaten?

Har rengjort alla filter och ingen slang är böjd. Saltindikatorn lyser. kan denna göra
att maskinen inte går igång? Känns som att den kör på även om det inte är salt i behållaren.

/
 
vissa maskiner känner av om det finns salt i behållaren & då vägrar de å köra diskprogram
 
Jag har aldrig hört om en avhärdare som stoppar programmet om du inte har salt i den. Du får leta efter pressostaten för jag kan inte säga på rak arm var den sitter på din maskin.
 
continue skrev:
Jag har aldrig hört om en avhärdare som stoppar programmet om du inte har salt i den. Du får leta efter pressostaten för jag kan inte säga på rak arm var den sitter på din maskin.
Nu har jag börjat montera ner maskinen. Funkade inte med saltet.
Skulle du kunna hjälpa mig och peka ut pressostaten om den finns med på bilderna?
Vilken slang är det jag ska blåsa i för att kolla om den fungerar, och vad göra om den inte fungerar?

Tack!
 
  • diskm.sida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • disk1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slangar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kommer inte riktigt åt att få bort den där. idag montera jag tillbaka allt och startade maskinen igen. Den fyller upp den där "plastbehållaren" på sidan och sedan sjunker det och försvinner in i maskinen. Efter typ fem minuter spottade den ut allt vatten och fyllde upp på samma sätt igen och sjunker undan. Nu står den med vatten upp till luckkanten och inget händer.

Det kanske är lika bra att ringa någon. är det återförsäljarna av maskinen som servar dem också? Eller finns det speciella företag? I Uppsalaområdet gärna.


TACK för alla svar...
 
Det låter som översvämmningsskyddet går igång, att den tror att maskinen är full med vatten och tömmer den av säkerhetskäl.
 
Som ett under började den funka igen. Jag satte igång den och den fortsatte att stanna. Då hotade jag med att slänga den på tippen och gick och kolla på tv. Efter ca en halvtimme så börjar det låta i köket. Gissa om jag var häpen när jag kom in i köket och hör diskmaskinen=) jippi! Där tjänade jag 5000!

Tack för alla tips, ibland räcker det med ett hot för att grejjerna ska börja funka.
 
Det låter definitivt som en sensor eller givare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.