Vår IKEA Enastående diskmaskin stannade med felkod idag, med vattenpumpen envist gående. Tack vare letande i forumen kunde jag identifiera att det berodde på att det låg vatten på bottenplasten. Efter att ha torkat upp allt gick den snällt igång med ett enkelt sköljprogram.

Men, när den skulle pumpa ut vattnet igen såg vi att det läckte från en gummislang i maskinen, så vi avbröt. Jag kan konstatera att det är ett stort hål på ovansidan av den svarta lilla slangen (som ansluts till det gröna). Vet någon om det är möjligt att skaffa en reservdel och byta den själv, eller om jag behöver kalla på service? Eller om jag bör kalla på service för att det troligen finns något följdfel?

Tacksam för alla tips!
 
  • Svart gummislang med synligt hål kopplad till grönt rör i öppnad IKEA Enastående diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den är väl inte så gammal ?
Ikea har 5 års garanti!
Slangen är ju vulkad på brunnen så det är till att byta brunn då.
Det är det är den mest omfattande reparationen man kan göra.
 
Tyvärr 6 år gammal. Uppenbarligen bäst att ringa efter service på måndag då?
 
A
Det är inte lönt
NY ikea blir billigare i längden.
 
Tack för hjälpen, får bli en sväng till IKEA i morgon då!
 
electroluxaren skrev:
Den är väl inte så gammal ?
Ikea har 5 års garanti!
Slangen är ju vulkad på brunnen så det är till att byta brunn då.
Det är det är den mest omfattande reparationen man kan göra.
Vad kul att jag hittar detta inlägg för att jag råkar ut för precis samma sak på en 7 årig enastående. En svart gummislang som är punkterad. Men jag förstår inte helt electroluxarens kommentar om att "slangen är vulkad på brunnen". Vilken brunn och vad har det med brunnen att göra? Ursäkta min okunskap men min plan är att köpa en ny gummislang och skifta ut den punkterade. Jag vill gärna förstå vad du menar så att jag inte gör fel.
 
P PhilipBIM skrev:
Vad kul att jag hittar detta inlägg för att jag råkar ut för precis samma sak på en 7 årig enastående. En svart gummislang som är punkterad. Men jag förstår inte helt electroluxarens kommentar om att "slangen är vulkad på brunnen". Vilken brunn och vad har det med brunnen att göra? Ursäkta min okunskap men min plan är att köpa en ny gummislang och skifta ut den punkterade. Jag vill gärna förstå vad du menar så att jag inte gör fel.
Den änden av slangen som inte sitter mot det gröna, sitter fastvulkad i undersidan av brunnen.
 
anwede anwede skrev:
Den änden av slangen som inte sitter mot det gröna, sitter fastvulkad i undersidan av brunnen.
Jaha, undrar varför den är vulkad på ena sidan men inte andra...
Synd att man måste skifta hela maskin för en liten slang. Försökte att vara miljövänlig men det funkar väl inte så bra ihop med vår BNP-tillväxt:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.