Vår diskmaskin fungerar inte bra alls jämfört med hur vår gamla fungerade i förra huset. Själva diskmaskinen ska vara av bra kvalitet så jag undrar om det kan vara vårat dåliga vattentryck?
Dels så blir glasen inte sådär blanka och fina, de har liksom en hinna på sig när de är färdigdiskade. Samma sak inne i diskmaskinen, på insidan luckan. Dels tycker jag att det alltför ofta finns rester kvar på tallrikarna. I vilken ände ska jag börja leta fel?
 
...mecka isär och gör rent ventilhus etc.....
 
Spolglans? Avhärdningssalt? :)
 
Kolla spolarmarna så de snurrar lätt och fint och att det inte är stop i dem.
 
Hade samma problem med min diskmaskin efter att vi hade vattnet avstängt ett tag. Jag åkte till affären och köpte avkalkning för en 20 eller nått och sprutade på munstyckena och sen har den funkat kanon.
 
Vi hade äggskal i spolarmarnas munstycken efter att jag, eh jag menar barnen, ställt in äggkoppar med skal kvar.
 
Realdoolar skrev:
Spolglans? Avhärdningssalt? :)
Ja, det tippar jag också på. Även budgetmärken av diskmedel kan det bli så med.
 
Vi hade liknande problem och det var vattenpumpen i maskinen som inte gav 100%, efter ett tag gav den 0% :(
Det kan ha kommit smuts i silen på tilloppsslangen.
Billigt och dåligt diskmedel.
+ övriga förslag ger att det kan vara olika fel på en diskmaskin som diskar dåligt.
 
Alla maskiner är helt olika avseende vilket diskmedel som fungerar bäst. Vattentrycket tror jag inte du behöver fundera så mycket över eftersom maskinen har en egen pump som pumpar vattnet inuti maskinen.
Själv hade jag liknande bekymmer när jag lät maskinen få leka med både salt och spolglans. Nu har jag kört med yes powerdrops i över ett år och det har fungerar otroligt bra.

För övrigt, har man mycket kalk i vattnet är det givetvis bra att kalka ur en diskmaskin också ibland. Även den sätts igen på samma sätt som kaffebryggare och tvättmaskinen gör.
 
Tack för alla tips, jag har öppnat och gått igenom maskinen men kan inte hitta något uppenbart tyvärr.
När jag lossar på silen i botten står det kvar gammalt äckligt vatten, kan det ha med saken att göra? Vattnet syns inte förrän jag tar av silen.
Avloppspumpen borde väl inte ha gett sig eftersom det i så fall borde vara fullt med vatten när jag har diskat klart tycker jag. Jag ska in och handla lite avkalkningsmedel och spolglans för att se om det hjälper.
Tyvärr vet jag inte vad vi har för sorts vatten, vi har bara bott här sedan i våras. Det är en djupborrad brunn.
 
Har ni eget vatten är risken stor att det även är kalkhaltigt, då brukar man även ha ett avhärdningsfilter på inkommande vatten. Har man inte det är det ett "måste" med avhärdningsfilter inbyggt i diskmaskinen, har diskmaskinen ett filter sitter det ett rätt stort lock i botten på maskinen där man med jämna mellanrum får fylla på med avhärdnings salt/grovsalt.
 
elmont skrev:
Har ni eget vatten är risken stor att det även är kalkhaltigt, då brukar man även ha ett avhärdningsfilter på inkommande vatten. Har man inte det är det ett "måste" med avhärdningsfilter inbyggt i diskmaskinen, har diskmaskinen ett filter sitter det ett rätt stort lock i botten på maskinen där man med jämna mellanrum får fylla på med avhärdnings salt/grovsalt.
Intressant, det sitter någon mojäng på inkommande vatten efter pumpen, ska förska ta en bild på det senare. I mina ögon ser det ut som något filter iaf.
Jag köpte någon parfymerad (hela köket luktar!) rengöringstablett och körde runt det en gång. Fyllde även på spolglans. Dessutom kunde man höja graderna till 70° (det var 65° innan) och välja "tab" som diskmedel i menyn. Bannemig om det inte blir renare nu! Jag har iof bara kört en disk så det är lite för tidigt att ropa hej ännu...
 
Kalk är nog problemet som de flesta redan skrivit.

Det bästa är att ta ett vattenprov (det bör man ändå göra) för att reda ut saken, men kolla på diskbänken, finns det kalkfläckar där så har ni nog funnit boven i dramat.

Om det är kalk som är problemet krävs det ofta en maskin med inbyggd avhärdare. Eftersom vi har extremt hög kalkhalt (typ 70 dH) har vi en del erfarenheter.. Cylinda funkar INTE, Miele är rena drömmen, perfekt resultat med salt.

Ett annat tips är att skippa den dyra spolglansen och istället använda 10-12% ättika vilken hjälper till att ta bort kalkhinnan. Miele rekommenderar att man späder ättikan med hälften vatten, men vi kör outspätt.
 
Finns det avhärdare skall den justeras in efter vattnets hårdhet vilket många glömmer. Det står oftast längst bak i instruktionsboken. På min Electrolux fick jag justera ett vred på insidan av maskinen samt programmera på knapparna på framsidan för att få rätt inställning. Vid fel inställning så blir det ofta en hinna på glasen och maskinen får ibland även samma beläggning samt behöver ofta avkalkas eller så diskar den utmärkt men drar massor med avhärdningssalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.