Vi har precis renoverat vårat kök.
vi köpte ett kök från Ikea med vitvaror.
En någon när jag var på väg till jobbet så var det vatten över hela köksgolvet, jag ringde firman som installerat diskmaskinen och våran side by side kyl med ismaskin. Dom kom men hittade inte något läckage på några kopplingar, han trodde att det var diskmaskinen.
vi moppade upp ca 25 liter från golvet.
Mitt försäkringsbolag skickade hit anticimex som konstaterade att vi fått vattenskade i vissa väggar och golvet, det går inte att se nu hur omfattande skadorna är men det får vi se när dom börjar riva.
Vi ringde Ikea och sa att deras diskmaskin troligtvis har vattenskadat vårat hus.
Diskmaskinen är tillverkad ev Electrolux så Ikea skickade hit dom för att besikta maskinen.
dom hittade en metallpinne som används vi montering av maskinen, så Ikea kommer få stå för skadorna.
Vad kan man kräva i skadestånd för något sånt här?
vi kommer förmodligen inte kunna laga mat här hemma, vi kanske inte ens kan bo här under tiden.
vi har två småbarn så det känns som en stor börda.
köket var nästan helt färdigt, det som var kvar va kakel på väggar, tak och golvsocklar.
Vad skulle ni ställa för krav på Ikea?
 
Skadestånd? Ikea betalar väl vad det kostar att återställa antar jag, de är nog försäkrade så det räcker.

Du får nog ersättning för vad det kostar, inkl ev. merkostnader.
 
Jo det får vi säkert.
men vi kommer även att kräva kompensation för kaoset vi kommer måsta leva med.
man blir ju riktigt bitter när det blir såhär.
 
Tyvärr tror jag att det är svårt att få skadestånd. Alla försäkringar mm bygger på att man får det återställt med ev merkostnader ersatta. Man hålls skadeslös men utan någon vinning Något "kaos" tillägg finns nog inte.Det hör till den risk man själv får ta genom att man lever.
 
Attans att man inte bor i USA, då hade man kunnat leva gott på räntorna från det miljon-skadestånd man kunde fått efter en sådan sak ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Ja det ligger nog något i de du säger.
 
Kan ni inte laga mat under tiden kommer ni få ersättning för detta..
 
Och kan ni inte bo hemma får ni evakueringsboende. När jag hade vattenskada i mitt enda badrum frågade man om jag kunde duscha och sköta allt annat toarelaterat på jobbet/liknande. Bodde då hos min numera sambo och fick en mindre ersättning för detta.
Sveda och värk är kopplat till kroppsliga skador, och det har ni väl klarat er utan...
 
Redigerat:
Ett par goda vänner till mig råkade ut för exakt detta. Ikea/försäkringsbolag hyrde lägenhet åt dem under de 4, ja 4 månaderna, som de var tvungna att bo hemifrån. Ligg på och kräv ett annat boende eller rejäl kompensation från de som nu bär ansvaret. Miljön under torktider och bygget kanske inte alls rimmar med ett permanentboende!?

Detta kommer ni få hjälp med om ni ligger på och kräver det.

Kör hårt och jag beklagar att ni råkat ut för något så tråkigt i ett nytt kök!
 
Diskmaskinen är tillverkad ev Electrolux så Ikea skickade hit dom för att besikta maskinen.
dom hittade en metallpinne som används vi montering av maskinen, så Ikea kommer få stå för skadorna.
Hur gjorde detta att det kom vatten på golvet?
 
Den här är flyttad hit till juridik idag.
 
pope70 skrev:
Hur gjorde detta att det kom vatten på golvet?
Kvittar om det är den som orsakat skadan. Det ska bara inte vara så. Nästan alla är sådana för att slippa ansvar.
 
Tråkigt när sådant händer, samtidigt är det nog en fördel att när det händer att det finns en firma som iaf står för merkostnaderna utan att strula för mycket.

Lite konfunderad.... 25l vatten...var kom det ifrån eg? Diskmaskinen i sig håller väl inte mer än 5-6 liter... Om nu maskinen fortsatt att ta in vatten och släppa ut på golvet...varför slutade det vid 25l?
 
Om man får betalt för merkostnader kanske man kan avtala om hämtmat en månad och ersättning mot kvitton?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.