7337144824_5dfcdc3650_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ikväll, efter maten, startade vi diskmaskinen. Efter ungefär en halvminut började den tömma maskinen på vatten (nödevakuera?), vilket den fortsätter med så länge den är på.

Displayen ser ut som på bilden ovan. Vilken knapp man än trycker på ger ingen respons.

Finns det något enkelt sätt att nollställa maskinen, typ "ctrl-alt-delete"? Eller måste man kalla in service-tekniker? Lite krisigt med allt annat den här veckan, gäster, skolavslutning etc.

Maskinen är väl sådär 6 år.
 
Dra ur sladden, rengör filtret o testa igen.
 
Ska testa. Återkommer med resultatet om 10 minuter.
 
Ingen bättring. Den vill ju inte lämna läget den hamnat i nu.

Jag drog ur sladden och ska kolla om den tappar minnet efter en halvtimme. Annars får jag testa och lossa fronten och se vad jag kan hitta.

Vad kan anledningen vara att maskinen tror att den måste tömma sig till varje pris? Någon översvämmningsindikator kanske? Var sitter sådana?
 
Det är säkert översvämningsskyddet. I botten på maskinen finns en plåt. När det kommer för mycket vatten på plåten lyfts en flottör (frigolitbit), inkommande vatten stängs och utpumpning sker. Flottören sitter precis innanför plåten du ser framifrån i botten. (Dra ut nätsladden innan du öppnar). Det finns alltid en (tråkig) anledning till att det finns vatten i botten. Pump som läcker vid motoraxel, otätt mellan rostfria plåten och plasten i botten, spricka i plast mm.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Ska skruva loss och kolla. Återkommer.
 
Fick loss yttersta plåten men nästa var tji, de måste ha egna verktyg (bits med minimal höjd på skaftet...)

Hittade däremot ett litet hål där jag förde in ett tops (bomullspinne) fasttejpat på en lång, smal skruvmejsel. När jag drog ut den igen var den blöt. Så teorin stämde!

Ska kalla in service-tekniker i morgon. Ska köpa papptallrikar i kväll.
 
Idag kom diskmaskinsmekanikern. Läckan hittades, men tyvärr hade det nedrunna vattnet orsaka kortslutning i ett styrkort. Blir sanslöst dyrt att fixa, 4600 kronor totalkostnad (arbete plus delar). Maskinen kostade 7500 kr för fem-sex år sedan.

Blir nog en ny maskin, tror jag.
 
Allt blir inte riktigt som man tänkt sig, så nu står gamla maskinen och diskar igen i köket. Ny maskin skulle gå på strax över 10 000 kr, om man skulle uppfylla så små krav som 5 års garanti och lampa invändigt.

Fick i alla fall ut strax över 2000 kr på hemförsäkringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.