Är det enligt alla regler att sätta diskmaskinavstängningen i diskbänkskåpet? Vår vvs-kille säger att det inte är ok, vilket skulle innebära att vi måste borra ett extrahål i vår granitskiva och sätta dit en ful kran. Vad säger ni. Finns det någon bättre lösning som är regelmässig?
 
Enligt försäkringsbolagens regler så skall avstängningen vara lättåtkomlig. Det verkar som vissa bolag tolkar det stenhårt som att krannen skall sitta ovan diskbänken. Medan andra verkar kunna gå med på en krna under bänken, men i framkant av skåpet dvs INTE långt bak där rören typiskt går.

Skälet är att försäkringabolagen vill att vi stänger av vattnet mellan varje disk. Detta är ännu inget krav (men det kan säkert bli så att förutsättning för ersättning vid vattenskada är att vattnet var avstängt när skadan skedde).

Det vanligaste sättat att lösa detta är ju att välja en blandare med diskmaskinsavstägning, då slipper du extra hål i bänken.

Annars förslår jag att du kollar med ditt försäkringsbolag vad de tycker. Det är mycket möjligt att VVS branschens regler förbjuder rörmockaren att installer på annat sätt även om förs. bolaget säger OK.
 
Vår diskmaskinsavstängning sitter på blandaren. Mycket praktiskt. Vad för sorts blandare ska ni ha?

/EB
 
Vi har köpt den här, en Dornbracht Tara Classic med handdusch, och väntar på leverans. Den verkar inte ha diskmaskinavstängning.

md4189D.jpg

Jag vill verkligen inte göra extrahål i min stenskiva och ha en ful avstängare som sticker upp. Finns det några andra man kan ringa än sitt försäkringsbplag? Även om de godkänner det kan det ju bli så att man byter bolag i framtiden.
 
jag har satt en ballofix i skåpet.. tar ca 1,5sek längre tid att stänga av om det skulle bli problem..
 
spliffan skrev:
jag har satt en ballofix i skåpet.. tar ca 1,5sek längre tid att stänga av om det skulle bli problem..
Ok, men det besvarar inte frågan. Jag kan tänka mig att ha avstängeren i stort sett vart som helst utom på min stenskiva. Jag kan sätta den på taknocken om det skulle vara godkänt. Frågan är vilka regler gäller och vart kan jag vända mig för att få information om detta förutom till enskilda försäkringsbolag.
 
Spix skrev:
Ok, men det besvarar inte frågan. Jag kan tänka mig att ha avstängeren i stort sett vart som helst utom på min stenskiva. Jag kan sätta den på taknocken om det skulle vara godkänt. Frågan är vilka regler gäller och vart kan jag vända mig för att få information om detta förutom till enskilda försäkringsbolag.
Jag är ganska säker på att det är just ett krav från försäkringsbolagen, och att inga andra regler säger något om detta. Men varför inte bara ringa ditt bolag och kolla? Står det i deras villkor att du måste ha en avstängning där uppe så är det det som gäller (eller, naturligtvis, det är ingen lag på att du måste följa det, men du kan glömma ersättning vid en relaterad skada om du inte följt deras villkor).
 
spliffan skrev:
jag har satt en ballofix i skåpet.. tar ca 1,5sek längre tid att stänga av om det skulle bli problem..
Kravet kommer inte av att man skall kunna stänga av snabbt om något händer utan av att försäkringsbolaget vill att vi gör det till en vana att stänga av så fort maskinen inte är igång.

De har ännu inte börjat kräva att man verkligen användrer kranen, men om du får en läcka, och bolaget ser att du inte har en lätt åtkomlig kran så kommer de att strula med ersättningen. Jag vet inte om detta är ett fel som bara ger högre självrisk, eller om ersättning uteblir helt.

Nu pratar vi om läckor som läcker ut vatten även när maskinen är avstängd.
 
Efter en del forskande och tittandes här verkar det som det får bli en ful avstängare mitt på stenskivan och 1000 spänn mindre i fickan bara för hålet.

:(
 
Eller skaffa en blandare med diskmaskinsavstängning...........
 
Consensus skrev:
Eller skaffa en blandare med diskmaskinsavstängning...........
Nej. Jag har redan köpt just den blandare jag vill ha från Tyskland och den är redan påväg.
 
För det första hade jag ju ringt mitt försäkringsbolag och kontrollerat vad det är som gäller med självrisker mm, ett forum som detta kan ju faktiskt ha fel! Många tyckare ju.

För det andra, om man nu måste ha en avstängning, måste den ju iaf inte vara på bänken för att vara lättåtkommlig. En placering av en liten kran tex nere vid golvet, under skåpet, men framför det som täcker hålrummet under skåpen borde ju kunna bli tämligen osynlig.
 
hempularen skrev:
Kravet kommer inte av att man skall kunna stänga av snabbt om något händer utan av att försäkringsbolaget vill att vi gör det till en vana att stänga av så fort maskinen inte är igång.

De har ännu inte börjat kräva att man verkligen användrer kranen, men om du får en läcka, och bolaget ser att du inte har en lätt åtkomlig kran så kommer de att strula med ersättningen. Jag vet inte om detta är ett fel som bara ger högre självrisk, eller om ersättning uteblir helt.

Nu pratar vi om läckor som läcker ut vatten även när maskinen är avstängd.
Men kan man inte upptäcka dessa läckor med diskmaskinsunderlägg i plast som säljs i vitvarubutikerna?
 
Har du tänkt att använda avstängningen då? Jag har ett vred lättåtkomligt på blandaren men har aldrig någonsin använt det. Får jag en vattenskade kommer väl ersättningen/självrisken ändå påverkas negativt eftersom vattnet ej var avstängt? Så varför då ha en lättåtkommlig avstängning?

Aqua-stop har jag, "kan" det läcka då? Eller vad skyddar det mot?
 
Diskmaskinsunderlägg fångar upp vatten som läcker ut ur diskmaskinen. Har du ett läckage på ledningen innan så hamnar det under diskbänken och där finns inget underlägg.

Och även om det finns diskmaskinsunderlägg så är syftet med detta att få vattnet att rinna fram så att du snabbt upptäcker läckan. Det tar inte hand om läckaget på nåt vis. Har du tex vattnet påslaget under en vanlig arbetsdag och något blir fel på maskinen medan du inte är hemma så att stora mängder vatten läcker ut, ja då får du förmodligen en vattenskada oavsett om du har diskmaskinsunderlägg eller inte.

Rent generellt tycker jag att det är BRA om försäkringsbolagen premierar oss som stänger kranarna efter oss. De som inte gör det tar en kalkylerad risk och bör förstås drabbas av nedsatt ersättning alt högre självrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.